30 de novembre 2003

MESOPOTÀMIA AMB BICICLETA: DE TEHERAN A DAMASC

MESOPOTÀMIA

 

 


A finals d’agost de 2003 la Montse i jo vam decidir recórrer l’antiga Mesopotàmia amb bicicleta. Bressol de civilitzacions, aquest territori a la vora dels rius Tigris i Eufrates va veure néixer l’escriptura i va acollir algunes de les ciutats més antigues del món però, paradoxalment, no desperta l’interès de les societats occidentals.

Segurament els darrers esdeveniments internacionals explicarien un cert boicot de la indústria turística; tots tenim molt presents les imatges dels atemptats de l’11 de setembre de 2001, la invasió per part dels Estats Units de l’Iraq aquest mateix 2003 i el mite de les armes de destrucció massiva, etc...És per això que, quan comentàvem a casa la intenció d’aterrar a Teheran, més d’un es posava les mans al cap recordant allò de “l’eix del mal”, terme encunyat per l’administració nord-americana per assenyalar els estats que considerava terroristes.

La realitat va ser, però, que al llarg de poc més de 2 mesos vam pedalar per l’Iran, el Kurdistan turc, Síria i el Líban i puc dir que no hem conegut, al llarg de 20 anys de viatges arreu, societats més hospitalàries i acollidores, i que en tot moment ens vam sentir segurs i molt ben tractats, incloent-hi les vegades que la policia ens va aturar i conduir a la comissaria. Vegem....

 

   


Aterrem a les 03h de la matinada a l’aeroport de Teheran morts de son però il·lusionats davant d’aquest nou repte. Som a la República Islàmica de l’Iran i es nota: just una mitja hora abans d’aterrar, les dones comencen a desfilar cap al lavabo i surten amb el preceptiu mocador al cap per no desentonar en baixar de l’avió. La Montse, proveïda d’una gorra amb extensió per cobrir els cabells, les imita i, d’aquesta manera, ens disposem a recuperar les nostres bicicletes.

Envoltats de curiosos obrim les caixes de cartró i comprovem que les bicicletes no han patit cap destrossa, tan sols un cop en un pedal i el comptaquilòmetres que no funciona, tot fos això....Un cop muntades les bicicletes, entre badall i badall, abandonem l’aeroport per una autovia en sentit contrari a Teheran i comencem a pedalar, encara de fosc, cap a la població de Karaj, situada uns 42 Km a l’oest de la capital.  Ens sorprèn la densitat de la circulació així com la contaminació i la calor, que comença a picar de valent.  Així, seguint un carril lateral de l’autovia i suant de forma exagerada, arribem al nostre destí.

Mentre voltem per Karaj a la recerca d’allotjament  coneixem el Hamid, un adolescent que ens convidarà a dormir a casa de la seva família mentre ens instal·la un comptaquilòmetres de la botiga del seu pare. I és que aquesta va ser la primera demostració d’hospitalitat del poble persa que es repetirà cada dia. La gent és molt amable i insisteix en acollir-nos, convidar-nos i, en definitiva, ajudar-nos en el que calgui, de vegades de manera més que insistent. En tot cas, en aquesta primera nit em temo que no vam donar molta conversa als nostres amfitrions ja que ens moríem de son però sí que em va cridar l’atenció com les germanetes del Hamid i en general les dones de la família es “relaxaven” a l’interior de la seva llar i no tenien cap problema en treure`s el mocador en presència d’uns estrangers.

L’endemà ens disposem a travessar les muntanyes Alborz, barrera natural que separa el paisatge àrid i eixut de l’altiplà central del de la costa de la mar Càspia. El Hamid ens acompanya durant els primers quilòmetres i s’acomiada coincidint amb l’inici de la pujada. El camí és força costerut, una carretera de muntanya amb diversos túnels, en un dels quals un policia ens atura, es pren el seu temps examinant els passaports i quan ens els lliura ens recomana que anem amb compte. Molts dels túnels no disposen de cap sistema d’extracció de fums ni d’il·luminació i només hi ha un carril per sentit. Així, a cada entrada ens col·loquem elements reflectants i respirem a fons mentre enlairem una pregària, sort que aquests túnels acostumen a ser curts.

El paisatge és desolador, la carretera s’endinsa entre gorges esculpides pel riu Karaj. Suem de valent fins assolir el poble de Gachsar, després de superar 800 metres de desnivell. Ens allotgem en un hotel d’aquesta discreta població rural i a la tarda estirem les cames i conversem amb un policia acompanyat d’un emigrant afgà que no acaba d’entendre com és que una dona viatja amb bicicleta.

Continuem la travessa de les muntanyes escalant inicialment 7 Km de forta pujada fins a l’entrada d’un túnel emplaçat als 2500 metres d’alçada. En aquest punt optem per no temptar la sort i ens desviem per l’antiga carretera sense circulació ( i amb risc de caiguda de pedres, tot s’ha de dir) que, a través de llaçades inacabables i sempre de pujada i amb la companyia de ramats de cabres, ens durà durant altres 6 Km fins als 2950 m. Seguidament baixem fins a enllaçar amb l’altra boca del túnel i que dona pas a un descens vertiginós, ja dins de la província de Mazandaran. A mesura que perdem alçada ens endinsem per un congost espectacular al marge del qual observem famílies fent pic-nic, estenent les seves acolorides estovalles al terra.

I, d’aquesta manera, passem dels gairebé 3000 metres als 65 de la costa de la mar Càspia. Aquí la calor és encara més intensa i l’oferta d’allotjament més generosa, orientada gairebé en la seva totalitat al turisme domèstic. A Nowshahr, població a la vora del mar, la Montse rep una sonora  bronca al mig del carrer per part d’un aprenent de mul·là que li recrimina la manera de vestir...

Deixem les bicis a l’hotel i prenem un bus per tornar enrere a visitar la capital, Teheran. El primer que ens crida l’atenció en arribar és la manera de conduir dels iranians, en especial dins de les ciutats, amb un estil molt agressiu amb arrencades i frenades molt violentes i que, segons la meva opinió, desaconsella la pràctica del ciclisme.

Un altre fet curiós és el preu dels transports; al tractar-se d’un dels principals productors de petroli, aquí la benzina va tirada de preu, tant que sembla ser que als turistes que creuen la frontera amb el seu propi vehicle els cobren una taxa d’entrada al país per equilibrar la diferència de preu del combustible. Aquest fet explica que per un trajecte d’unes 5 hores en un bon autobús paguem tan sols 1’5€, i el mateix ens va passar més endavant amb algun taxi que vam llogar per visitar jaciments arqueològics.




La veritat és que no puc opinar gaire sobre Teheran; hi vam passar només una nit i vam aprofitar l’estada per visitar els museus arqueològic i d’art islàmic que valen molt la pena, així com el palau de Golestan, residència reial dels darrers 400 anys que destaca pels mosaics de color blau turquesa, les estàtues de marbre i els salons amb inacabables miralls. Ens feia il·lusió recórrer el basar però resulta que som a divendres, dia festiu pels musulmans, i totes les parades estan tancades, què hi farem....una bona excusa per tornar en el futur!

També és curiosa la separació de sexes al transport públic, sobretot si no tens clar a quina parada has de baixar i no pots comunicar-te amb la teva parella, i és que el món musulmà té les seves cosetes....

Després d’aquesta breu incursió per la capital, tornem a la costa de la mar Càspia. Resulta que ens trobem a finals d’agost, l’acabament del període de vacances, i això fa que les carreteres estiguin col·lapsades. És per això que el nostre xofer decideix prendre una ruta alternativa que passa molt a prop del volcà Damavand, màxima elevació del país i el volcà més alt de tot Àsia (5610 metres), el que ens permet contemplar-lo de prop.





Recuperem les bicicletes i continuem el nostre viatge tot resseguint la costa. Si be l’etapa és de perfil pla i per tant molt més descansada que les anteriors, la calor aquí pica de forma despietada. Sempre que podem ens aprovisionem d’ampolles gelades d’aigua mineral que es venen als quioscos, sovint amb trossos de gel al seu interior; buidem el seu contingut als bidons i aproximadament a la mitja hora ja no hi ha qui se la begui de tant calenta com està, és increïble. Recordo com si fos ara la franja entre les 11h i les 13h, quan el sol se’ns clavava a l’esquena com agulles, crec que mai havia passat tanca calor...A intervals regulars trobem poblacions on prenem te, comprem galetes o ens refresquem amb la Coca-Cola local, la “Zam-Zam Cola”. 

Arribem a Ramsar on ens instal·lem  en un hotel força econòmic i agradable: en aquesta zona, amb menys turisme local, els preus són més assequibles. A la tarda visitem el palau local del Sha, i ens sotmetem a una sessió de fotografia amb tots els turistes iranians que ens ho demanen, qui ens havia de dir que acabaríem sent un element exòtic...

Avui toca una altra etapa planera però inacabable degut a les altes temperatures que ens obliguen a fer parades de forma periòdica. Encara no tenim el cos acostumat a fer tirades que superin el centenar de quilòmetres i ho pago amb molèsties a la zona lumbar. Quan finalment arribem a Rasht, ciutat mitjana amb tots els serveis, descobreixo que tinc els braços cremats ( i no la Montse, que algun avantatge havia de tenir el fet d’haver d’anar tapada tota l’estona...). 

Després d’una dutxa ràpida sortim al carrer i per primer cop experimentem la sensació de sentir-nos observats com si fóssim estrelles de rock. De fet, és tanta l’expectació que despertem entre els centenars de vianants del nostre carrer que, miris on miris, trobes  gent assenyalant-te i caps que es tomben amb una curiositat que arriba a incomodar. Passats uns minuts, no podem aguantar la pressió i, a contracor, girem cua cap al nostre allotjament. Aquesta situació la viurem diversos cops al llarg del viatge sobretot aquí, a l’Iran, segurament pel fet que no hi ha turistes i la gent aprofita l’ocasió d’acostar-se, observar, convidar, parlar...simplement interactuar amb estrangers ja que se saben aïllats del món. Recordo un senyor amb bicicleta que se’m va acostar i, després de demanar-nos pel nostre país, va assegurar que aquí tots els visitants són benvinguts...”inclosos els israelians” (literal).

Som al nord-oest del país, a la província de Gilan, i decidim aprofitar la jornada de descans per visitar en taxi Masuleh, un dels poblets de muntanya més populars entre els iranians on troben refugi contra les altes temperatures i gaudeixen d’un ambient relaxat i molt agradable. 

Les seves cases de tonalitats ocre, d’adob i palla, es troben distribuïdes com si es tractés d’un rusc i pels seus carrers no circula cap vehicle. En un forn tasto un deliciós pa de figues que em dona forces per continuar fins a la següent destinació, la reserva natural d’Anzali, llacuna repleta de nenúfars i fauna aquàtica a la vora del principal port de la mar Càspia, Bandar-e-Anzali. Visitem la reserva en llanxa  i seguidament passegem pel port on em crida l’atenció la presència de vaixells russos.

 A més, en aquesta zona s’explota una de les principals riqueses del país, el caviar, si be i pel que sembla la seva producció va destinada de forma gairebé exclusiva als mercats internacionals. De fet, durant la nostra estada no vam a aconseguir tastar-lo, si bé sí que vam degustar kebabs d’esturió.










Pugem de nou damunt les bicicletes i ens dirigim cap a Talesh recorrent un altre centenar de quilòmetres resseguint el perímetre de la mar Càspia. Travessem camps de blat i pedalem entre boscos mentre deixem enrere les muntanyes Alborz. Quan ingressem a Talesh trenco una vareta del meu portaequipatge que posa en risc la continuació del viatge. Afortunadament, trobem un manyà competent, en Naser Assadi, que en un moment em solda la trencadissa  i a més es nega a cobrar per la feina, l’únic que ens demana és que li fem arribar una còpia de la foto que ens fem plegats.



Al vespre, al restaurant de l’hotel, se’ns acosta un senyor de la taula del costat que sopa amb la seva dona i dues filles i ens ajuda a traduir la carta. Inicialment reaccionem amb desconfiança ( barba poblada, posat seriós...) però aviat ens relaxem i aprenem moltes coses; ens explica que és un dels milions d’estudiants que van emigrar als Estats Units durant els anys anteriors a la revolució islàmica del 1979. Va estudiar enginyeria electrònica i assegura que, a l’igual que ell, molts iranians parlen un perfecte anglès per la influència de les polítiques de l’anterior cap d’estat, el dictador Reza Pahlaví, el darrer Sha de Pèrsia. Després de convidar-nos a sopar i aprofitant que el menjador s’ha buidat, arriba l’hora de les confidències: de forma prudent, exposa les seves crítiques al clergat que domina la societat iraniana. Explica que en realitat està compost per una casta de fanàtics seguidors de l’aiatol·là Khomeini  i dels seus successors i que l’actual president del país, Mohammad Jatamí, en realitat és un titella en mans de la jerarquia xiïta, que constantment frena les seves reformes. Igualment comenta que, de portes enfora, tothom segueix l’ortodòxia del règim (observança estricta del xiisme), però que un cop a casa la gent es relaxa i es comporta com qualsevol família occidental: es beu alcohol, les dones es treuen el mocador del cap, etc...Diu que ell, personalment, tan sols assisteix als oficis religiosos als enterraments i casaments, poca cosa més, tot i que de tant en tant s’ha de dissimular.

A més, aprofitant l’oportunitat, li comento vàries qüestions que em tenen “mosca” des de fa dies; em confirma que, efectivament, la gran quantitat de noies que veiem pel carrer amb una tireta al nas és perquè se l’han operat ja que consideren que el tenen lleig i gros i aquí la cirurgia estètica és força comú. Igualment comenta que les noies, especialment les més joves, tenen tendència a cobrir el cabell de forma parcial de manera que s’observa una evolució del mocador que va desplaçant-se del serrell cap a la nuca...fins a que algun mul·là posa el crit al cel i les esbronca. I, finalment, m’ofereix un consell: cal evitar entrar amb bicicleta a la ciutat santa de Qom ja que el nostre aspecte no seria el més correcte...

Anem a dormir amb la convicció que hem aprés més de la conversa del sopar que llegint mil manuals sobre la societat iraniana.





L’endemà ens posem en marxa amb un bon sabor de boca. Continuem vorejant la mar Càspia fins a la frontera amb la república d’Azerbaidjan, la població d’Astara. Quan portem recorreguts 30 Km un vehicle ens atura i quina serà la nostra sorpresa quan comprovem que es tracta del nostre amic d’ahir i la seva família, que han decidit obsequiar-nos amb roba més  apropiada per continuar el viatge a més de convidar-nos a uns sucs; ens faciliten el seu número de telèfon i recomanen un cop més prudència, realment se’ls veu preocupats per la nostra seguretat i jo no puc evitar emocionar-me. I no els falta raó: una mica més enllà, pedalem al costat d’un camió que corria massa i s’ha estavellat al marge de la carretera....

I és que l’Iran té aquestes coses: una gent fantàstica i hospitalària fins a extrems exagerats i per una altra banda sectors intransigents que de tant en tant obsequien la Montse amb mirades reprovatòries, però afortunadament domina el primer grup. Això sí, s’ha de dir que la conducció és un desastre, aquí es compleix aquell tòpic que la gent es transforma al darrera d’un volant...

Astara és un lloc peculiar. Ciutat fronterera i porta d’entrada al Caucas, l’ambient que s’hi respirava era força sòrdid, molt lligat al contraban. M’hi vaig arribar a la frontera i el que vaig veure va ser un parell de policies amb uns pals intimidatoris que de tant en tant obrien unes portes metàl·liques i deixaven passar a qui els semblava a canvi d’unes cigarretes o algun bitllet. D’aquesta manera entraven a l’Iran molts paquets al damunt de les esquenes de mossos i que hores després formaven part de l’oferta exposada als múltiples basars de la ciutat. Al vespre passegem per la platja on observem com la policia “convida” els banyistes  a sortir de l’aigua i, als que fan el ronso, els llencen quatre pedres amb escàs efecte per recordar la finalització de la jornada de bany.

L’endemà abandonem la costa i ens dirigim cap a l’oest, cap a Ardabil. Superats els primers  trams la carretera comença a guanyar alçada durant gairebé 30 quilòmetres fins a l’entrada d’un túnel. L’etapa és dura i rebem el recolzament de diversos vehicles: un camió que carrega síndries ens convida a uns talls que agraïm de tot cor, un cotxe s’ofereix a arrossegar-nos si ens enganxem al seu darrera i en gairebé tots els pobles per on passem ens ofereixen té, és una passada...Optem per descartar el túnel i continuar amb la nostra ascensió durant gairebé 2 quilòmetres més fins assolir la cota màxima de 1575 metres. Ens trobem en un altiplà envoltat de cims coronats amb clapes de neu entre els que destaca el volcà Kuh-e-Sabalan que, amb els seus 4811 metres, és la tercera muntanya més alta del país. Terra erma i dura habitada per pastors, pel camí observem alguna iurta,  vivendes de forma circular fetes amb pells i força comú entre els pobles nòmades de les estepes asiàtiques.



Després d’haver pujat gairebé 1600 metres agraïm el tram més planer i en lleugera baixada que ve a continuació i el vent que, per primera vegada, bufa a favor, tot un detall...









Ardabil destaca per la seva gran joia, el mausoleu del Sheikh Safi al-Din Khanegah que em recorda i molt les grans madrasses de la mítica Samarcanda. Quan ho vam visitar es trobava en obres i em consta que, tot i que al 2010 va ser declarat Patrimoni de la Humanitat, en l’actualitat encara perduren les obres. Al vespre ens relaxem amb una generosa copa de gelat i a l’hora de pagar...l’amo de la gelateria es nega a cobrar-nos, diu que com a estrangers estem convidats, és al·lucinant!

Prosseguim el viatge cap a Tabriz. Triem una carretera secundària que travessa un paisatge rural amb poblacions molt humils, iurtes ocasionals, ramats i camps de cereals de tonalitats daurades. En una moment en que deixo sola la Montse per fer unes fotografies, un pastor adolescent intenta aprofitar-se’n d’ella. El noi, ofès pel seu rebuig i la meva posterior bronca s’allunya corrent i, quan estima que es troba a una distància prudencial, em llença una pedra que, de rebot, impacta en les meves ulleres de sol, sort que sense gaire potència. Això m’ensenya que mai s’ha se menystenir la punteria d’un pastor...
















Continuem la pedalada envoltant el volcà Kuh-e-Sabalan per un terreny trenca-cames, ple de “sifonades” i amb vent en contra. Quan, finalment, arribem a Meshgin Shahr, demanem discretament si existeix algun allotjament (i dic discretament perquè a aquestes alçades ja sabem que, si corre la veu, ben de segur que algú ens voldrà convidar a casa seva). Aparentment aquesta població no compta amb cap allotjament turístic i com acostuma a passar, un noi ens ofereix una habitació. Llavors, encara no sé ben bé per què, es genera un debat públic al mig del carrer amb partidaris de l’oferta del noi i un sector contrari que encara ara no sé molt bé quin problema hi veia. La qüestió és que als pocs minuts apareix una furgoneta militar que ens ordena carregar les bicis al darrera del vehicle i ens condueix a la comissaria de policia.

Va ser una situació curiosa. Després d’endur-se els passaports a la planta de dalt, els policies ens van deixar còmodament instal·lats en un despatx amb la televisió engegada que per cert retransmetia un interessant partit de futbol de la Copa Asiàtica (Iran 4 – Jordània 1). De tant en tant apareixia un agent, ens oferia té mentre que, entre gol i gol, sentíem com en algun despatx proper pronunciaven els nostres noms per telèfon. I, després de com a mínim mitja hora d’espera, ens condueixen a l’exterior de la comissaria i, de forma inesperada, ens indiquen que pugem damunt les bicis i  que seguim un cotxe patrulla que ens mena fins a un pis que resta a la nostra disposició per passar la nit (ens va semblar entendre que era la residència del professor de l’escola que en aquests moments es trobava desocupada). No cal que digui que es neguen a que paguem per l’allotjament...

Continuem pedalant per aquesta regió agrícola, entremig de camps de cereals i arbres fruiters (abunden les pomes i sobretot les síndries). Aprofitem els descansos per visitar un animat mercat de bestiar a Khajeh i observem unes curioses formacions rocoses de tonalitats vermelles i ocres. 













Pel camí dinem ous ferrats, pa i síndria i com sempre rebem múltiples oferiments d’allotjament per part de particulars que asseguren que quedarien molt agraïts si acceptéssim la seva oferta. 































El problema de tanta hospitalitat és que arriba un punt en que és inevitable “ferir” els sentiments de la gent; en concret, va haver el cas d’un senyor que a la sortida de la població d’Ahar, darrera etapa abans d’arribar a Tabriz, ens va demanar si aquest era el nostre destí ( encara faltaven 108 Km) i quan li vam confirmar va insistir per a que dormíssim a casa d’una germana seva. Li vam agrair de forma educada -tot i que la nostra idea sempre va ser dormir en un hostal- i vam continuar la pedalada. Als pocs quilòmetres, ens atrapa amb el seu cotxe i ens regala uns sucs pel camí. I, quan ja passades les hores divisem les primeres cases de Tabriz, ens el tornem a trobar tot esperant-nos i envoltat de gent, convençut que el seguiríem al seu domicili. La raó de refusar la invitació (tot i agrair-la) és que, quan t’has passat tot el dia pedalant sota una calor infernal, ple de pols i cansat, el que vols és tancar-te a la teva habitació i  prendre una dutxa relaxant. Sé que pot sonar una mica desconsiderat, però és que encara recordem la primera nit que ens van convidar a una casa particular, per educació havies de seguir les converses i exposar-te a l’examen de tota la família (i sovint s’hi afegeixen les amistats que acudeixen a conèixer-te) i tu que t’estàs caient de son...

Doncs bé, al final i després de molt regatejar, i quan ja va veure que definitivament rebutjàvem la seva oferta, el senyor es va ofendre i va marxar pronunciant frases airades i a nosaltres ens va deixar un mal gust de boca i un cert sentiment de culpabilitat.

Tabriz. Capital de la regió d’Azerbaidjan i principal ciutat del nord-oest del país, és parada obligatòria i un bon lloc on recuperar forces. Seguint les indicacions de la nostra guia de viatges, el primer que vam fer va ser presentar-nos a l’oficina de turisme on vam conèixer en Nasser, un entusiasta guia turístic que es va oferir per acompanyar-nos a la descoberta dels principals atractius d’aquesta ciutat en companyia de tres polonesos més. Així, vam passejar pel basar, el més gran del món (amb permís del de Damasc) on destaca especialment el sector dedicat a les catifes, especialitat local de renom internacional. Va ser tota una experiència vagarejar pels passadissos, franquejats per arcs i cúpules de maons amb múltiples obertures per on penetrava la llum a raig i permetia descobrir escenes que semblaven estretes de “Les mil i una nits”. De la mateixa manera, vam descobrir la mesquita blava amb els seus mosaics de color turquesa brillant, força malmesa pels terratrèmols, així com la mesquita de Saheb Alamr.














A més, en Nasser ens va brindar l’oportunitat de visitar les piscines públiques on vaig viure moments de desconcert en adonar-me, dins del vestuari, que era l’únic que es canviava a la vista de tothom, sense protegir-me dins d’un compartiment...Un cop a la piscina, era curiós observar les dones en banyador i sense res al cap, per un moment em va desorientar...

Però, el que més em va cridar l’atenció, dins d’un taxi i mentre ens dirigíem a sopar, va ser conèixer l’opinió del nostre guia sobre l’homosexualitat. Mai m’hagués imaginat que una persona jove, de mentalitat “oberta” i acostumat a tractar amb estrangers, pogués defensar la pena de mort tal i com crec que està regulat al codi penal iranià, la veritat és que tant la Montse com jo vam quedar distrets.

L’endemà vam llogar un transport per visitar Kandovan, un poblet situat a uns 30 Km de Tabriz conegut com la “Capadòcia iraniana” i que sorprèn per les seves cases troglodites de forma cònica. D’origen volcànic, la gent, amb el pas del temps, ha anat gratant l’interior d’aquestes formacions rocoses i habilitant les seves cases o bé construint corrals on guarden els bestiar.




De nou damunt la bicicleta, continuem la nostra ruta dirigint-nos en sentit nord-oest cap a la frontera turca. L’etapa d’avui és fàcil i curta, si bé patim durant els primers 40 quilòmetres per la quantitat de fum que empassem provinent de diverses fàbriques, pel que sembla ens trobem en una zona industrial. Aviat la carretera comença a enfilar-se fins a coronar un petit port de 1690 metres d’alçada (de fet fa dies que ens movem per un altiplà, vorejant els 1350 metres). L’anècdota del dia va ser coincidir amb un cicloturista canadenc, en René, un d’aquests personatges que no et deixen indiferent. Amb els seus 53 anys, comentava que estava fent la volta al món, que portava 3 anys pedalant i que calculava que encara li restaven 4 més. Pagava la pena veure’l, arrossegant 80 Kg d’equipatge amb paraigües inclòs per protegir-se de la forta calor. De fet, durant els dies que va durar el nostre viatge gairebé no vam trobar ningú viatjant amb bicicleta, tan sols en René i una parella d’holandesos viatjant en tàndem, ningú més.










Un cop instal·lats a Marand, lloguem un taxi per recòrrer 80 Km fins a la frontera amb l’Azerbaidjan. Allà, amagat entre muntanyes desèrtiques, molt a prop del riu Araxes que separa els dos països, trobem amagada una joia que no es pot deixar de visitar, el monestir de Sant Stepanous. Construït al segle IX, aquest bell conjunt d’estil armeni, inclòs en la llista de patrimoni cultural de la Unesco, destaca pel seu campanar envoltat per 8 columnes cilíndriques i els seus murs de pedra rosada, blanca i vermella, i que en l’actualitat acull les pregàries dels cristians armenis de l’Iran.
















Pel camí de tornada el nostre xofer, el jove Mohammed, ens explica com, després de tres anys de festeig, no s’hi pot casar per l’oposició de la seva família, que no vol quedar emparentada amb la família de la noia; en concret, diu que ha rebut un ultimàtum del seu pare: si et cases amb aquesta noia, no volem saber res més de tu...i pel que comenta, el parer de la família és definitiu!

I, al vespre, allotjats en una habitació força cutre (es nota que ens apropem a la frontera, cada dia que passa constatem com les condicions dels serveis són més precàries), mentre sopem, se’m cau un empastament d’un queixal (afortunadament no em fa mal) i fa que durant tota la nit perdi la son debatent si continuar endavant o bé recular fins a Tabriz a la recerca d’un dentista. Finalment vam decidir tirar endavant, si bé a cada quilòmetre m’anava repassant el forat per si calia recular...

Encarem una etapa llarga per un terreny força planer. Ens sorprèn els camps de gira-sols, sembla que és el monocultiu de la zona. Trobem tractors carregant grans quantitats d’aquesta planta oliosa i veiem les seves llavors assecant-se als marges de la carretera a sobre de catifes.
















El paisatge no ha variat, seguim pedalant per un terreny sorrenc, aspre, i això sembla que s’encomani als nens, que semblen una mica més feréstecs; acostumen a venir corrent quan ens aturem a prendre alguna foto i ens observen amb curiositat. Vesteixen roba apedaçada, calçat foradat i, curiosament, tots tenen el cap rapat, imagino que per combatre els polls.









Cap a final d’etapa ingressem en una esplanada fèrtil on s’hi troba ubicada la població de Qareh Zia Eddin. Ens instal·lem i prenem un taxi per visitar les ruïnes de la veïna Bastam, a uns 8 Km de distància. Es tracta de les restes (no queda gaire cosa, la veritat) d’una antiga fortalesa de l’antic regne d’Urartu, del segle VII aC i que controlava la ruta entre la seva capital, Van, i els territoris de les actuals Armènia i l’Azerbaidjan. A la tornada, el nostre xofer s’atura a omplir el dipòsit i és quan descobreixo el preu de la benzina: menys de 10 cèntims d’euro per litre!












Continuem la ruta cap a la frontera turca. Des de fa dies constatem un augment en el trànsit de camions turcs així com la presència de rètols bilingües en farsi i turc. Igualment, l’oferta gastronòmica s’ha enriquit notablement amb els nombrosos “lokantasi” turcs a peu de carretera.

La carretera s’enfila lleument i s’endinsa per un barranc fins al final de la vall, on trobem la darrera població de l’Iran, Maku. Pel camí i a la nostra dreta, enmig de la calitja, intuïm la figura del mític Mont Ararat que ens atrau de forma irresistible a l’altra banda de la frontera.

Però no podem abandonar el país sense visitar la impressionant església  Qareh Kelisa, també coneguda com l’església negra o monestir de Sant Tadeu, emplaçada a uns 20 Km de Maku. Segons la tradició, es tracta d’un dels llocs de culte cristià més antics del món edificat per l’apòstol Sant Tadeu cap a l’any 45 dC en la seva campanya per evangelitzar Pèrsia. Encara en l’actualitat, a finals de juliol, centenars de cristians, sobretot d’origen armeni, peregrinen en aquest indret. L’església, millor conservada que el monestir de Sant Stepanous, destaca per la presència de pedres negres d’origen volcànic en la seva estructura així com les seves cúpules de formes còniques i els gravats de les façanes.














Als voltants de l’església s’hi troba un poblet kurd (tot i que els habitants de la zona són majoritàriament àzeris). Sembla que visquin en unes condicions força precàries i curiosament vesteixen amb uns tons més llampants que els seus veïns.

I, ara sí, pedalem els darrers 20 quilòmetres per terres iranianes fins a la frontera de Bazargan. Pel camí la Montse comença a trobar-se malament, possiblement pel gelat a que ens va convidar el taxista d’ahir. Tot i el seu malestar, està prou al cas per adonar-se’n que un canvista em vol estafar en la transformació de rials a lires turques, i és que és inevitable canviar al mercat negre, és a dir, tractar amb intermediaris que van amb una calculadora a la mà i amb moltes ganes d’enredar-te amb el canvi.


I, finalment i sense cap entrebanc, creuem la frontera després de fotografiar-me amb un soldat iranià. Curiosament “guanyem” 1’30h que és la diferència horària entre els dos països. És una sort que, al viatjar amb bicicleta, ens puguem estalviar les llargues cues de camions acumulats, sinó crec que encara hi seríem...Per celebrar l’entrada a Turquia, el primer que fa la Montse és treure’s el mocador del cap i durant uns instant observo nerviós la reacció de la gent ja que després de gairebé 3 setmanes pedalant per la república islàmica de l’Iran, sembla una profanació el fet d’anar amb el cap al descobert. Però afortunadament Turquia és (en teoria) un país laic i ningú en fa cas del seu aspecte.

Ens dirigim cap a Dogubayazit seguint la silueta del Mont Ararat, l’emplaçament on les sagrades escriptures situen l’arca de Noè un cop superat el Diluvi Universal. Pedalem uns 35 Km i durant tot el trajecte no podem apartar la vista de l’emblemàtica muntanya, de passat armeni i annexionada per Turquia el 1921. De fet, les relacions entre els dos veïns són pèssimes, sobretot per la participació turca en el genocidi armeni a partir del 1915; durant vuit anys, es calcula que van exterminar 1’5 milions d’armenis i un altre milió va ser deportat. Aquesta matança, negada sistemàticament per Turquia, és considerada com el primer genocidi modern.

Actualment, Armènia segueix reclamant la muntanya i, de fet, la seva silueta forma part de l’escut nacional; recordo l’anècdota d’un enfrontament diplomàtic entre representants dels dos països quan Turquia denunciava l’apropiació del que considera un símbol nacional propi per part d’un altre país, i l’enginyosa resposta del representant armeni: “amb quin dret ens censuren la inclusió d’una muntanya al nostre escut, quan ells tenen la lluna a la seva bandera?”






En arribar a Dogubayazit ens afanyem a trobar un bon hotel on ens hi passarem uns quants dies en règim de semi confinament degut al quadre gastroentèric que arrosseguem. De forma coordinada, quan l’endemà la Montse comença a recuperar-se, soc jo qui emmalalteixo amb diarrees i mal de cap. Així doncs, quan un de nosaltres es troba un pel millor, aprofita per fer un volt mentre l’altre es queda al llit...

Ens trobem al Kurdistan, una de les nacions sense estat més grans del món i que es troba repartida entre cinc estats: Turquia, Iran, Iraq, Síria i, en menor mesura, Armènia. La gran majoria de kurds viuen sota tutela turca i l’estat recorda la seva presència amb espectaculars mesures intimidatòries: controls a les carreteres, nombrós armament modern, combois militars, etc...el Kurdistan més aviat sembla un parc temàtic dedicat a les forces armades. La regió és una de les més pobres de Turquia i l’elevat grau de conflictivitat dificulta el seu desenvolupament.









Des del nostre balcó tenim la sort de contemplar el Mont Ararat (5166 metres) que ens alegra la vista mentre acabem de superar els nostres problemes digestius. Casualment al pati de sota s’hi celebra un casament kurd i ves per on tenim la sort d’observar tot el cerimonial: les danses on els convidats, agafats de les mans, basculen de dreta a esquerra al ritme d’una musica encomanadissa (més o menys com una sardana, però amb més “marxa”), i l’entrega de regals a la núvia en forma de joies d’or mentre un speaker proveït d’un micròfon ordena les ofrenes.

















Quan vam estar en condicions de trepitjar el carrer ens vam dirigir al  palau Ishak Pasha, un dels principals atractius de Dogubayazit . Estratègicament ubicat damunt d’un turó que domina la ciutat, es va començar a construir al 1685 assumint diverses funcions: a més de ser la residència del representant de l’imperi otomà a la província, era el principal centre administratiu i, a més, desenvolupava funcions defensives, considerant la proximitat de la frontera. A mi em va encantar, el monument recull influències dels pobles que han colonitzat aquestes terres: elements perses, motius florals armenis, columnes d’estil georgià i, coronant tot el conjunt, una enorme cúpula d’on emergeix un minaret otomà apuntant al cel, una imatge que se’m va quedar gravada.








L’endemà fem un primer intent de reprendre el viatge i ens dirigim cap a Ortadirek. I dic un primer intent perquè ens trobem fluixos, el temps no acompanya (està plovent i tot està enfangat) i, per acabar-ho d’arreglar, als pocs quilòmetres se’ns llencen al damunt un grup de mastins (per cert, força comuns en aquesta zona) que es troben guardant un ramat de bens i em tiren al terra (en realitat, soc jo que caic mentre intento esquivar-los). A sobre perdo els nervis amb uns nens que no paren de tocar les bicis i emprenyar, i decidim que el millor que podem fer és girar cua i tornar cap a Dogubayazit.


Finalment decidim prendre un minibús per sortejar els gossos de les afores de la ciutat fins a Muradiye, població pròxima al llac Van. Cal dir que ens trobem en una regió volcànica, pobra i aspra, i els seus habitants es dediquen bàsicament a pasturar ramats de cabres i ovelles. Els gossos de l’est de Turquia són dels més feréstecs que m’he trobat, en competència amb els mastins tibetans, i davant d’un atac el millor és aturar-se, mirar de conservar la calma i esperar que el pastor sigui a prop, poca cosa més s’hi pot fer...








Voregem la costa nord del llac Van i ens trobem amb en Jeroen i l’Elske,  una parella d’holandesos que, viatjant en tàndem, volen arribar fins a Nova Zelanda i que, mesos més tard, ens escriuran explicant com pels carrers de Teheran van patir un accident que va acabar amb el quadre de la bicicleta trencat. En aquell moment ens informen que el PKK (Partit dels treballadors del Kurdistan), organització política kurda i alhora moviment armat, acaba d’anunciar la fi de la treva vigent, cosa que ens inquieta...i és que per la carretera els controls de l’exercit turc se succeeixen, així com els vols intimidatoris d’avions de combat a baixa altura per tota la regió, d’aquells que trenquen la barrera del so amb un soroll infernal.













Seguim pedalant per aquest paratge volcànic enmig d’un temps borrascós. Arribem a Tatvan i prenem una embarcació per visitar la impressionant església armènia de la Santa Creu (segle X dC), a l’illa d’Akdamar. El temple és preciós, de pedra vermella i amb la característica cúpula cònica. El seu interior amaga pintures que encara conserven restes del color original i, a l’exterior, bellament esculpides, contemplem escenes bíbliques on destaquen Jonàs i la balena, diversos animals mitològics i motius florals i medallons amb personatges de l’època, realment val la pena. Durant el trajecte de tornada ens relaxem dins l’embarcació gaudint del reflex dels cims nevats dins les aigües del llac.


















De tornada a Tatvan comprovo que la soldadura d’emergència que em van fer al portaequipatges a l’Iran ha dit prou i l’estructura s’ha tornat a trencar. Busquem un soldador que, després d’estudiar la situació, explica que el problema consisteix en que una estructura d’alumini (el portaequipatges) mai no soldarà bé amb segons quins metalls. Dit això, ens porta a un abocador de material d’obra i comença a buscar fins a trobar un pany de porta....d’alumini. En un moment aplica la llança soldadora a la peça i fon part del pany obtenint alumini líquid amb el que solda el portaequipatges, amb un nivell d’efectivitat tal que farà que la reparació aguanti tot el viatge. Això sí, des d’aquell moment, amb la lliçó apresa, tots els portaequipatges que he gastat han estat d’acer inoxidable.

L’endemà vivim una etapa fàcil, tota de baixada, travessant canyons naturals excavats enmig de plaques de basalt. Abandonem l’anomenat altiplà d’Armènia i la cota dels 1600 metres en la que ens movíem els darrers dies per passar als 500-600 metres. De reüll miro el meu portaequipatges: si be la soldadura que m’han fet aguanta, l’estructura s’ha trencat per un altre punt, esperem que suporti el pes amb unes quantes brides...Continuem sortejant controls militars, els soldats són nois molt joves impecablement uniformats i l’armament sembla nou de trinca (tanquetes lluents i metralladores apuntant des de dalt del turó). Quan ensenyem els passaports abandonen el posat desconfiat i ens el tornen amb un somriure i els inevitables comentaris sobre el Barça, a més de convidar-nos a una tassa de te.











Arribem a Baykan, un poblet amb un sol allotjament força rudimentari. Crida l’atenció el disseny del lavabo, un quartet de fusta de reduïdes dimensions on, literalment, es fa difícil prendre una dutxa sense caure pel forat destinat a recollir altra mena de residus...A sobre, tants dies de menjar broquetes de carn (els famosos kebabs) ens passen factura en forma de cucs intestinals. Afortunadament la població compta amb una discreta farmàcia i és allà on, després d’una complicada explicació, em dispensen un antiparasitari que jo ja aplicava als ramats d’ovelles a la meva època de veterinari rural.

Continuem la travessa per un terreny trenca-cames força inhòspit amb la companyia ocasional d’algun ramat. Ens aturem a dinar en un dels poblets repartits al llarg de la ruta i un cop més ens sorprèn l’amabilitat de la gent. Una matrimoni turc ens convida a uns entrepans de formatge i tomàquet que ens dona forces per desviar-nos de la ruta i visitar el pont medieval de Malabadi, una construcció del 1147 en forma d’arc que té una alçada de 19 metres fins al nivell del riu. Actualment es troba en desús des que es va obrir un nou pont al 1950, però val la pena visitar-lo i contemplar les aigües del riu Batman fluint per sota, un afluent del Tigris.

















Ens apropem a la ciutat de Batman (res a veure amb la imaginària Gotham) i pels voltants comencen a proliferar torres d’extracció de petroli i camps de cotó que es beneficien de la política hidràulica de Turquia. L’endemà prenem un bus (dolmus) per visitar l’aldea de Hasankeyf, de 12.000 anys d’antiguitat coneguda per les seves cases troglodites a la riba del Tigris i que està condemnada a desaparèixer properament sota les aigües d’un embassament de dimensions colossals projectat per Ankara anomenat Ilisu.



















Els penya-segats que  envolten el riu estan foradats amb coves que amaguen restes arqueològiques de gran valor. Igualment, la zona alberga una rica fauna com l’ibis eremita, ocell en perill d’extinció. Però tot això no ha impedit que el govern turc tiri endavant els seus plans de construcció del segon embassament més gran del país. A més de regular les crescudes del Tigris, aquesta infraestructura condicionarà l’arribada d’aigua a l’Iraq i a Síria, tot reduint el seu flux i qualitat. El govern turc defensa la necessitat d’aquest projecte argumentant raons de desenvolupament  regional i augment de la capacitat de producció elèctrica, però a ningú no se li escapa el greu perjudici que aquesta obra comportarà al poble kurd, arruïnant el seu principal mitjà de subsistència, l’agricultura, i propiciant d’aquesta manera la migració de gran part de la població a ciutats com Batman, que basen la seva economia en l’explotació petroliera. En definitiva, un impacte ecològic i cultural irreversible.
















Mentre visitem Hasankeyf coneixem l’Alí, un estudiant d’infermeria d’Adana que ens convida a tastar l’ayran, una beguda a base de iogurt molt refrescant. De família militar, ens comenta amb tristesa com el PKK va assassinar un amic seu...De tornada a Batman, repassem la jornada al davant d’un bon sopar: albergínies farcides de carn i kebab guisat amb iogurt, una delícia.









Continuem pedalant travessant extensions enormes de camps de cotó, marees verdes esquitxades de boletes blanques que no semblen tenir fi. Els agricultors hi treballen envoltats de mosquits i sota un sol ardent, és una feina molt sacrificada. Pedalem per una carretera amb l’asfalt en no gaire bones condicions per un terreny majoritàriament pla amb un transit considerable de camions. A l’entrada de Diyarbakir ens aturem en una benzinera i, mentre el personal ens convida a dinar pa amb formatge i te, contemplem avions militars sobrevolant la ciutat i soldats llençant-se en paracaigudes. Els nostres amfitrions assenyalen amb disgust les maniobres, que pel que sembla són molt freqüents, mentre expressen la seva clara voluntat d’independitzar-se dels turcs.













Diyarbakir és una ciutat encisadora, si be molt condicionada per l’enfrontament entre la insurgència kurda i l’exèrcit turc. Capital oficiosa del Kurdistan turc, el primer que crida l’atenció és la muralla construïda amb basalt negre que envolta la ciutat al llarg de més de 5 Km i que compta amb més de 2000 anys d’antiguitat (i que per cert, mentre escric aquestes línies, me n’assabento que una bona part ha quedat derruïda per bombardejos de l’exèrcit  al 2019).
































Ens prenem un dia de descans per visitar aquesta meravellosa ciutat. Recorrem a peu els seus carrerons, ens perdem entre antics palaus i mesquites i inclús tenim la sort de visitar un parell d’esglésies on encara avui en dia unes 10 famílies practiquen la fe cristiana fent servir l’arameu, el llenguatge de Crist. En aquesta ciutat, al llarg dels segles, han conviscut musulmans amb armenis, jueus, assiris, etc...i la seva petja perdura en innombrables edificis, la majoria d’ells bastits amb basalt.

















L’endemà, al moment de partir, me n’adono que la roda davantera no gira gaire fina; afortunadament, tot i ser diumenge, trobem un mecànic que en un moment engreixa l’eix i canvia els coixinets (dic això del diumenge perquè, tot i que és sabut que els musulmans fan la seva festa setmanal els divendres, el calendari oficial turc contempla el diumenge com a dia festiu i, a la pràctica, em va fer la impressió que a Turquia cadascú obre el seu negoci quan li sembla).
























Continuem. De manera suau però decidida el perfil de la ruta va guanyant alçada fins els 1140 metres, el problema és que el vent ens bufa en contra. En una benzinera ens conviden a uns talls de meló mentre ens animen a seguir endavant. Afortunadament, els darrers 20 Km són de baixada a través d’un paisatge erm, monòton, força desolador. Arribem a Siverek on ens allotgem en un hotelet força correcte. En aquest punt del viatge ja sabem que probablement patirem talls d’aigua i de llum i que serà difícil obtenir aigua calenta en tot moment, però la nostra prioritat passar a ser que les finestres tanquin bé o, sinó, que els llits tinguin mosquiteres ja que pel que sembla la construcció d’embassament ha modificat l’ecosistema i augmentat de forma significativa la presència de mosquits i les nits poden representar un suplici.



Seguim pedalant  fins a l’embassament Ataturk Baraji, un tram pesat per les constants “sifonades” que ens trenquen el ritme, i a sobre seguim amb el vent en contra. Creuem l’embassament amb un transbordador envoltats de kurds que llueixen la seva vestimenta típica: els homes amb pantalons bombatxos, camisa, armilla i una poblada barba blanca, mentre les dones vesteixen totes de negre. La gent està contenta de veure estrangers, un ancià ens regala uns tomàquets boníssims i la cara se li il·lumina mentre els tastem. A l’altra vessant ens esperen més tobogans, ara molt més pronunciats. Dinem a Narince i decidim continuar fins a Karadut superant doloroses rampes, fins ara les més dures del viatge. Dormim en un bon hotel a 1190 metres d’alçada, a tan sols 9’5 Km del cim del Nemrut Dagi.










I, ara sí, després d’un bon esmorzar, ens disposem a conquerir aquesta meravellosa atalaia des d’on els Déus semblen observar-nos mentre suem la cansalada per acostar-nos-hi. En aquests gairebé 10 Km superem un desnivell de 800 metres pedalant (i caminant en segons quins trams) per una pista de llambordes tan costeruda que hem de repartir be el pes de les alforges per evitar que la bici no ens tiri enrere. Finalment, després de 2 hores, la pista acaba en una cafeteria on també es compra l’entrada que dona accés a un dels jaciments arqueològics que més m’han impactat.






















La història es remunta al segle I aC quan el rei Antíoc I, senyor del regne de Comagene, buscava un indret adequat per ubicar la seva tomba. Desenganyat del món, va triar aquest cim per “allunyar-se dels homes i acostar-se als Déus”. No se li va acudir res més que fer buidar els darrers 50 metres del cim, emplaçar el mausoleu i manar que el tornessin a recobrir amb les tones de pedra que prèviament havien retirat. Si el que volia era assegurar la inviolabilitat del seu sepulcre, se’n va sortir: encara ara no s’ha trobat l’accés a la cambra funerària. De fet, si et mires de lluny el cim sí que es pot apreciar el canvi en la coloració dels materials d’aquests darrers 50 metres però t’hi has de fixar bé. El que realment impressiona són les estàtues de diferents divinitats escampades pel terra (l’activitat sísmica i el pas dels segles no perdonen ni el més sagrat). Trobem caps de pedra calcària de dimensions gegantines: Heracles, Zeus, Apol·lo i evidentment, el mateix Antíoc, a més d’àligues i lleons protectors. L’estil és una fusió d’art grec i persa i el conjunt evoca una sensació de civilització perduda, de Déus destronats...Val a dir que per la zona s’hi troben altres túmuls similars però cap d’ells es pot igualar a la magnificència del Nemrut Dagi.






















Emprenem el descens a pas de tortuga per no carregar-nos els portaequipatges amb el sotrac de la pista fins a retrobar la carretera asfaltada i ens dirigim cap a Katha creuant uns barrancs espectaculars. Si pensàvem que l’etapa no tindria gaire cosa més que oferir-nos, ens equivocàvem: a Arsameia trobem un gravat esculpit en pedra on veiem al rei Antíoc donant la mà a Heracles i tractant-lo com a un igual; a Cendere travessem el pont romà de Septimio Severo (Segle II dC), construït quan Comagene es va integrar dins l’imperi romà, i a Karakus observem un altre túmul funerari, aquest de dimensions més modestes i dedicat a la dona de Mitrídates II.













La darrera part de la jornada transita entre torres petrolieres i a l’ambient s’hi respira una forta sentor a carburant, i és que el 60% del petroli turc prové d’aquesta zona. Quan, finalment, ens instal·lem a la pensió de Katha , tinc la impressió d’haver gaudit d’un viatge a través del temps.

L’endemà ens posem en marxa cap a Adiyaman, capital de província i que, a l’igual que Katha, basa la seva economia en el petroli. A mig matí només hem recorregut 35 Km, pel que decidim continuar tot i no tenir la seguretat de trobar allotjament més endavant. El terreny és força àrid amb l’excepció d’algunes plantacions de cotó i contrasta amb la blavor de l’embassament d’Ataturk, que seguim vorejant per la nostra esquerra de camí a Sanliurfa. Ens apropem als 90 Km i, tal com ens temíem, no trobem cap establiment on dormir; quan ja ens plantegem acampar, ensopeguem amb unes instal·lacions dels treballadors de la central hidroelèctrica. La jugada ens surt bé ja que aconseguim una habitació on descansar de manera decent.

Arribem a Sanliurfa (la gloriosa Urfa), on passem mala nit per la calor, la presència de mosquits i amb unes dècimes de febre per l’esgotament que arrosseguem. Som a la terra natal del profeta Abraham (Ibrahim pels musulmans) on, segons la llegenda, va romandre amagat 7 anys per por que el rei Nemrod l’assassinés.
















Ens prenem el dia de “descans actiu” i ens desplacem en dolmus a la veïna Harran, pròxima a la frontera síria. Es tracta, per molts, la ciutat habitada ininterrompudament més antiga del món (com a mínim des del 3000 aC). La veritat és que hi ha poca cosa que s’aguanti dempeus, destacant les cases-rusc, els habitatges tradicionals fets amb fang i restes del material d’antigues civilitzacions.




A la tarda, de tornada a Sanliurfa , pugem dalt del turó que domina la ciutat  on s’hi troba la fortalesa i el “tron de Nemrod”, en realitat dues columnes erigides en honor del presumpte constructor de la Torre de Babel. Les vistes són magnífiques i ja justifiquen la passejada.






















L’endemà ens dirigim cap a Bicerik. Recorrem gairebé 80 Km de forma prou ràpida, la carretera està impecablement asfaltada. En un revolt, mentre pedalem en lleugera pujada, sentim una explosió que prové de la roda rebentada  d’un camió que baixa en sentit contrari, just al davant nostre. El conductor perd momentàniament el control i el vehicle bascula de dreta a esquerra durant dècimes de segons.  Afortunadament tot queda en un ensurt, però ens serveix per reflexionar sobre la fragilitat de l’existència humana...

Continuem la pedalada ascendint fins als 700 metres per seguidament encarar un descens de 17 Km que ens mena a la població de Birecik que, com a curiositat, està dividida en 2 per l’Èufrates. Ens instal·lem en un hotel molt basic i aprofitem la tarda per visitar un centre de recria de l’ibis eremita que es troba en perill d’extinció (en tenen tan sols 66 exemplars d’aquesta au) i que crida l’atenció pel bec, llar i de color vermell intens.




Poc a poc ens apropem a la frontera síria. Alguns trams se’ns fan pesats pel comportament agressiu de certs camions que, enmig de nuvolades d’un fum negre i espès, ens fan fora de la carretera. També observem nombrosos autocars iranians que es dirigeixen cap a Síria, i és que els vincles entre els dos països són força estrets. Finalment arribem a Gaziantep, una ciutat que compta amb totes les comoditats i que és la primera productora turca de festucs, presents a totes les postres. En realitat, la ciutat s’anomenava Antep però, donat que a Urfa, la seva gran rival regional, se li va atorgar el prefixe “Sanli” (gloriosa), ells no podien ser menys i llueixen el “Gazi”, que vol dir veterana, tots dos prefixos concedits pel parlament turc el 1984 atenent a fets presumptament  patriòtics.


















Al vespre, mentre degustem uns quants pastissets típics fets de pasta fullada amb mel i fruits secs dels quals em confesso addicte (els famosos “baclaua”), ens assabentem que avions israelians han bombardejat posicions sirianes de Hezbollah a tan sols 20 Km de Damasc. L’endemà tenim previst creuar la frontera però els darrers esdeveniments ens fan dubtar sobre la continuació del viatge. Decidim, però, seguir endavant...

La darrera etapa en terres turques ens porta a Kilis, a tan sols uns 11 Km de la frontera. Decidim fer-hi nit i d’aquesta manera guanyar una mica de temps abans d’ingressar al país veí, no fos cas que la situació empitjorés.

I, d’aquesta manera, l’endemà, allà cap a les 09h, ja som a la frontera. Baixem de la bici, la deixem recolzada al costat de la garita de control de passaports i mentre ens encaminem a la finestreta ens atropella una munió d’iranians (per ser més exactes, àvies iranianes totes vestides de negre) que acaben de baixar d’un autocar i fent corredisses s’intenten colar de forma descarada. Ja fa dies que constatem la presència a la carretera d’autocars iranians i finalment esbrinem que la gran majoria es dirigeixen a localitats com Damasc per visitar  llocs sants del xiisme com la tomba de Sayida Zeinab, la neta de Mahoma.












Els tràmits són àgils i la nostra condició d’occidentals ens estalvia haver de barallar-nos amb les hordes de sol·licitants que en aquell moment no només se’ns havien colat sinó que havien omplert el tauler de muntanyes de passaports.

Així doncs, ja en terres sirianes, emprenem la pedalada tot seguint una carretera perfectament asfaltada que, un cop superada la localitat d’Azaz, en du a Alep. De seguida les nostres pors s’esvaeixen: no percebem cap indici d’activitat militar i la gent és igual d’amable i hospitalària que a la resta de territoris recorreguts. I, en aquest punt, m’agradaria expressar un sentiment, barreja de perplexitat i ràbia per la situació que està vivint el país els darrers deu anys, i és que sembla mentida que en un moment tot pugui canviar d’una manera tan radical i de forma tan devastadora.










De la nostra estada a Síria potser sí que podria destacar alguns fets que denotaven una certa divisió en la societat i que m’imagino que, vist en perspectiva, podrien considerar-se indicis del que succeiria anys més tard: recordo, per exemple, molts cotxes lluint adhesius enaltint la figura del president Baixar al-Àssad i, de la mateixa manera, també em venen a la memòria comentaris no gaire entusiastes expressats en veu baixa sobre la figura del seu pare,  el dictador Hafez al-Àssad, i les brutals repressions que va protagonitzar en localitats com Hama, amb milers de morts i represaliats. Quan, a la primavera del 2011, va esclatar la Primavera Àrab, molts siris van sortir al carrer demanant canvis polítics i van tornar a ser reprimits violentament. El que ningú podia preveure era la dimensió que prendria el conflicte i el seu enquistament gràcies a la intervenció de potències exteriors que va desestabilitzar -i arruïnar- el país i, sobretot, va causar la mort de milers d’innocents.












Tornant al viatge, he de dir que Alep és una de les ciutats que més em van agradar. Evidentment, vam visitar els seus principals atractius començant per un interessant museu arqueològic on vam observar fragments d’argila amb restes d’escriptura cuneïforme, considerada com una de la més antiga de la humanitat i que es va desenvolupar per tota Mesopotàmia al llarg de gairebé 4000 anys. Seguidament ens vam dirigir a la ciutadella que domina el centre del casc antic i que impressiona per l’inexpugnable pont d’accés, dissenyat en forma de rampa que feia gairebé impossible la seva conquesta i, per finalitzar el conjunt de visites imprescindibles, vam entrar dins la mesquita dels Omeies i vam gaudir amb el seu minaret, considerat com un dels més bells del món musulmà, que compta amb el reconeixement de la Unesco..i que 10 anys més tard va quedar destruït durant un bombardeig.












Però el que més ens va agradar va ser vagarejar pel soc, perdre’ns pels seus carrerons medievals, contemplar un parell d’esglésies de gran valor històric (l’armènia i la maronita) i, com no, degustar les especialitats locals com l’humus.



L’endemà vam visitar els voltants, destacant la basílica de Sant Simeó amb la famosa columna -el que queda d’ella- on la llegenda situa el sant,  i, després de recórrer 79 Km combinant bus i taxi, vàrem arribar a les ruïnes romanes de l’antiga Cirro, destacant, enmig d’oliveres, un amfiteatre parcialment derruït, una torre funerària i un parell de ponts romans en perfecte estat.
















Prosseguim el nostre recorregut cap al sud de Síria pel lateral de la carretera principal que uneix Alep amb Damasc. A mig camí, per un terreny força desèrtic, ens desviem uns 5 Km per visitar les ruïnes de la ciutat morta d’Ebla, indret on es té constància de les primeres restes d’escriptura cuneïforme. I, per ser fidel a la tradició que indica que a cada país he de trencar el portaequipatges, aquí se’m torna a espatllar i he d’improvisar una reparació d’emergència amb quatre brides. Continuem endavant però no trobem l’hotel que teníem marcat al mapa i, al seu lloc, contemplem un restaurant de luxe. El personal, molt simpàtic, es fa càrrec de la situació i ens permet muntar la tenda sota cobert després d’oferir-nos compartir habitació. El gest és d’agrair ja que encara ens restaven uns 60 Km per arribar a la següent població i ben de segur que no ho hauríem aconseguit.

















L’endemà continuem pedalant per l’autovia suportant altíssimes temperatures, tot i trobar-nos al mes d’octubre. Pel camí ens sorprèn la presència de pistatxers, uns arbres no gaire grans però carregats de grapats de festucs de color vermell intens que destaquen en el paisatge. Avancem a bon ritme fins a Hama, on restem un dia per descansar i descobrir els seus al·licients.






















De Hama recordo 3 coses: en primer lloc, les fotogèniques sínies que han esdevingut símbol de la ciutat, de proporcions gegantines i en un acceptable estat de conservació i que es van crear segles enrere per portar aigua als aqüeductes romans. En segon lloc, les ruïnes de Apamea (o Afamia) que vam visitar l’endemà i que es troben a uns 55 Km al nord-oest. Em va impressionar el carrer principal (Cardo Maximo) envoltat d’una filera inacabable de columnes altíssimes amb motius florals als capitells i que encara es conserven dempeus, així com les roderes dels carros gravades per la posteritat a la calçada. Per acabar-ho d’adobar, en un petit museu annex trobem, a sobre d’un mosaic, un camaleó passejant-se entre meduses mil·lenàries.














I, el tercer element que no se m’oblida, va ser l’accidentada reparació del meu estimat portaequipatge i que mereix un capítol apart. El procés comença visitant un soldador recomanat pel meu nou amic, en Halib, un professor d’anglès que de seguida s’implica en la reparació. Resulta que el soldador, amb males maneres i poques ganes de treballar, em fa un nyap que acaba de malmetre l’estructura. En Halib, indignat, li clava una bronca i, sentint-se responsable del fracàs, puja damunt de la seva moto i m’indica que el segueixi amb bicicleta per estrets carrerons fins a casa seva. Crec que la imatge evocava algun passatge d’una pel·lícula de James Bond, ell obrint camí pels carrers atapeïts de gent i jo seguint-lo com podia  i intentant no perdre’l de vista mentre la gent s’apartava amb gestos de sorpresa. Un cop al pati de casa seva, amb una perforadora, practica uns forats al portaequipatge i d’aquesta manera resol la situació. La reparació, 100% casolana, m’aguantarà fins al final del viatge, fet pel que li estaré eternament agraït. L’aventura acaba al davant d’unes tasses de te mentre repassem l’actualitat del Pròxim Orient.

Continuem el viatge pedalant en sentit sud-oest. La idea era dormir a Masyaf, a uns 45 Km, però arribem abans del que ens pensàvem i optem per allargar l’etapa.  De lluny, però, observem les restes del castell que va ser morada de la secta dels Hashashin (assassins), uns joves fanàtics entrenats a la fortalesa iraniana d’Alamut  i que liquidaven els seus enemics emprant armes enverinades de forma discreta i silenciosa, sembrant el pànic en l’elit governant de l’època i generant una llegenda que es va escampar per Europa a l’Edat Mitjana.




A partir d’aquest punt el terreny va guanyant alçada i esdevé més exigent, culminant als 850 metres per, a continuació, descendir fins als 330 metres per un terreny força sinuós.  En aquesta àrea trobem indicis de fe cristiana: cementiris, alguna església, creus i capelles que ens acompanyaran fins el monestir de Sant Jordi, emplaçat als peus de la immensa fortalesa del Crac dels Cavallers. Al vespre gaudim amb la companyia dels monjos ortodoxos, amb els seus capells i barbes negres.



































L’endemà visitem el que segurament sigui el castell més famós dels temps de les Croades, el Crac dels Cavallers. Construït per l’emir d’Alep  l’any 1031 i ocupat posteriorment per l’Orde de Malta, aquest majestuós castell sorprèn pel seu estat de conservació, destacant la solidesa de les seves muralles i les seves magnífiques torres cilíndriques. Emplaçat dalt d’un turó, la seva ubicació estratègica assegurava el control de les principals rutes que unien Homs amb la Mediterrània i van ser necessaris fins a una dotzena de setges (algun dels quals protagonitzats pel cèlebre Saladí) per a que els musulmans recuperessin la fortalesa. La llegenda indica que la capitulació es va produir mitjançant un fals missatge transportat per un colom en el qual el Gran Mestre de l’Orde ordenava la rendició del castell.

































Impressionats per la visita que ens ha permès endinsar-nos dins del món de les croades, recuperem la nostra cavalcadura i enfilem cap a Homs, des d’on visitarem una de les ciutats perdudes en el temps amb més glamur, Palmira.













I dic glamur perquè la seva història va lligada a la figura de la llegendària reina Zenòbia. Integrada dins de la ruta de la seda i parada obligatòria de les caravanes, Palmira va assolir el seu màxim esplendor sota el seu mandat, al segle III dC, quan va estendre el seu domini per tota Síria i Mesopotàmia.  Si be inicialment Zenòbia va aconseguir mantenir-se independent de Roma, finalment va sucumbir davant les legions i va acabar sent exhibida pels carrers de Roma durant les celebracions del triomf de l’emperador.


























El bus ens deixa a la ciutat moderna de Tadmur, nascuda a la vora d’un oasi enmig del desert, des d’on recorrem un curt  trajecte fins a les ruïnes de l’esplèndida ciutat romana. Crida l’atenció tant el nombre d’edificacions que encara es conserven dempeus com el seu estat de conservació...o com a mínim això és el que vam poder apreciar abans dels bombardejos per part d’Estat Islàmic al 2015. Deambulem entre inacabables columnes, visitem les restes del teatre romà, passem sota l’arc de triomf i pugem dalt d’un petit turó per admirar diverses torres funeràries amb rics elements ornamentals. El capvespre ens sorprèn amb una posta de sol espectacular d’un vermell intens que se’m va quedar gravada a la retina i que encara ara, gairebé 20 anys més tard, evoco quan m’envaeix la nostàlgia.

La visita a Palmira ens ocupa dues jornades. L’endemà ens acostem a l’interessant museu local replet d’estàtues de gairebé 2000 anys d’antiguitat i ens endinsem dins l’immens temple de Baal, divinitat local semita força venerada a la seva època. Aquest recinte, desgraciadament, ja no existeix, víctima del fanatisme...

Ens acomiadem de Palmira al davant d’un suculent plat de Mansaf, menjar típic beduí a base d’arròs amb trossets de pollastre cuits en salsa de iogurt i fruits secs, deliciós i molt ben condimentat.

I, com a curiositat, mentre va durar la nostra estada vam observar tasques d’asfaltat dels carrers, canvi de l’enllumenat i guarniment de les avingudes...preparant la visita dels reis d’Espanya que s’ha de produir 4 dies més tard. L’estat espanyol és un dels països europeus que ha mantingut una relació més estreta amb el dictador Bashar el Assad, com a mínim fins a l’esclat de la guerra, i un bon exemple és que triés Madrid per realitzar la seva primera visita com a president a un país no àrab al 2001.

Damasc es troba a tan sols uns 160 Km de Homs però no podem evitar desviar-nos en direcció oest i allargar el viatge tres jornades tot pedalant pel Líban. Pel camí al·lucinem contemplant avions de caça militars “amagats” a sota de ponts així com llançadors de míssils emplaçats en una plataforma inclinada...i diria que apuntant cap a Israel.




L’entrada al Líban va ser gloriosa: resulta que, un cop superada la frontera i estampat el segell de sortida sirià, vam estar pedalant quilòmetres i quilòmetres sense trobar la garita d’entrada al Líban. Transcorreguda una mitja hora i després d’uns 10 Km pressentim que alguna cosa no va a l’hora, de manera que optem per girar cua i tornar a la frontera Síria no fos cas que algú ens acusés d’estada il·legal al país dels cedres. Encara recordo la cara del policia que ens havia tramitat la sortida quan ens veu aparèixer de nou. Pacient, escolta els nostres dubtes i ens indica que tornem a pedalar cap allà d’on venim, que ja trobarem la frontera libanesa...

La qüestió és que, efectivament,  després de ja no sé quants quilòmetres, la vam acabar trobant i vam aconseguir l’anhelat visat. Posteriorment vam entendre que, tot i tractar-se d’un país independent, en aquells dies el Líban estava tutelat per l’exercit i la policia sirians i, de fet, durant la nostra estada vam observar els mateixos uniformes que a Síria, per la qual cosa aquesta ampla franja de “terra de ningú” en realitat era un espai compartit pels dos països i controlat per Síria.

De manera suau i sostinguda passem dels 430 m d’alçada de Homs als 1030m de Baalbek; ens crida molt l’atenció l’entrada a la població, amb la presència massiva de rètols de Hezbollah, organització xiïta que té com a principal objectiu la lluita contra Israel. Tots els fanals llueixen el símbol de l’organització, un braç armat sostenint un fusell, i a les parets observem retrats de l’Aiatol·là Jomeini i altres clergues iranians així com  fotografies de màrtirs caiguts en la lluita contra l’estat hebreu.






















Al vespre comentem aquest fet al nostre amfitrió, que ens indica com el suport popular a l’organització és majoritari en aquesta franja del país i que Hezbollah té informants infiltrats en tots els nivells de la societat libanesa. La seva fita, continua, és la recuperació del territori libanès ocupat per Israel.












L’endemà, ben d’hora, lloguem un taxi per visitar un dels pocs boscos que queden dels famosos cedres libanesos. Ens traslladem uns 60 Km per un terreny muntanyós i molt àrid a través de la serralada libanesa i en un revolt, propers als 2500 metres d’alçada, divisem el Mediterrani. Sortegem nombrosos controls militars i descendim fins al bosc situat als 1700m. Desgraciadament només resten uns 300 arbres, i és que des de l’antigor les diferents civilitzacions han explotat la fusta dels cedres (la mateixa Arca de Noé presumeix d’estar construïda amb aquest material).

A la tarda, de tornada a  Baalbek, l’antiga Heliopolis Syriae, visitem l’impressionant temple romà de Bacus, considerat com un dels més grans i millors conservats del món. En realitat, el jaciment arqueològic comprèn un conjunt de temples que engloba el temple de Júpiter, el de Venus, de Mercuri i finalment el de Bacus, el millor conservat tant per la seva estructura com pels relleus i la decoració a la part superior de les columnes. Al vespre ens veiem envoltats d’una atmosfera irreal reforçada per la tonalitat rogenca de les pedres i pel fet de trobar-nos gairebé sols. L’encanteri el trenca una família que insisteix en fotografiar-se amb nosaltres, i és que per la zona la presència d’estrangers és pràcticament nul·la.















L’endemà, quan encara no hem abandonat la població, un rètol indica la presència de “la pedra tallada més gran del món” i, efectivament, en acostar-nos descobrim un enorme monòlit, possiblement destinat a l’altar del temple de Júpiter, que roman parcialment enterrat i que té un pes aproximat de 1000 tones.










Ens acomiadem de Baalbek  i prosseguim la ruta en lleu baixada cap a Chtaura, localitat situada als 800 metres d’alçada. L’etapa és curta i ens permet visitar les restes de l’antiga Anjar, ciutat pertanyent al califat Omeia. Els Omeies van ser un dels quatre principals califats sorgits després de la mort de Mahoma. Provinents de Damasc, van expandir l’Islam cap a l’oest tot arribant a la península Ibèrica, on van denominar el nou territori Al-Andalus, fixant la capital a Còrdova.





Passegem pel carrer principal observant a dreta i esquerra nombroses arcades fetes de maons i pedra mentre intentem situar la mesquita, el palau, els antics banys...

La nit és per oblidar, un tuguri de mala mort farcit de mosquits ens obliga a muntar la tenda a sobre del llit, pràctica aquesta que repetirem en successius viatges...

L’endemà tornem a ingressar a Síria . Pedalem uns 15 Km en lleuger ascens per les muntanyes de l’Anti-Líban fins als 1200 metres d’alçada, segellem els passaports a la garita libanesa i recorrem 8 Km per terra de ningú fins a creuar la frontera siriana. A partir d’aquest punt ens afegim a una carretera amb trànsit creixent on més d’un camió ens passa a frec exhalant núvols de fum negre. La ruta a Damasc predominantment fa baixada i l’entrada a la capital em recorda remotament la Diagonal de Barcelona.











Mentre ens situem i busquem hotel ens sorprèn la quantitat de turistes musulmans visitant llocs sants per l’Islam, en especial del Sudan i de l’Iran, qui sap si degut a la proximitat del Ramadà. Un bon exemple seria la mesquita de Sayida Zeinab, on els xiïtes veneren la neta del profeta, o la gran mesquita dels Omeies.

Hem arribat a Damasc uns 10 dies abans del previst. Amb la satisfacció d’haver completat el nostre itinerari, decidim aparcar les bicicletes i explorar Jordània amb transport públic, deixant per la tornada la descoberta de Damasc.

El dia següent prenem un bus fins a les ruïnes de Bosra, pròximes a la frontera jordana, a uns 145 Km al sud de Damasc. Capital de l’antiga província romana d’Arabia Petrea, l’antiga  Nova Trajana Bostra destaca sobretot per l’esplèndid teatre romà del segle II dC.  Amb una capacitat per a uns 15000 espectadors , és un dels teatres millors conservats del món romà (o com a mínim era així abans de l’actual guerra que dessagna el país). Ens sorprèn la verticalitat de les seves grades, el to fosc del basalt i la seva sonoritat i ens passem hores asseguts als seients,  fent volar la imaginació mentre contemplem el magnífic escenari.















Creuem la frontera fins Amman, capital de Jordània. Per continuar fins a Wadi Musa, la població des d’on es visita la mítica Petra, hem de canviar d’estació d’autobusos i un taxista espavilat intenta enredar-nos.  Afortunadament un turista provinent del soldanat d’Oman ens el treu de sobre i troba un taxi en condicions. Un cop arribem a la nova estació, dues noies ens guien per la terminal, ens indiquen quin és el bus correcte i fins i tot paguen els bitllets i ens conviden a fruita a més d’insistir per dormir a casa de la seva família...i és que aquesta anècdota resumeix força bé la nostra primera impressió sobre Jordània: una gent tan hospitalària i amable com la que hem trobat al llarg del viatge en tots i cadascun dels països visitats, i alhora un sector turístic àvid de diner fàcil que intenta compensar en poc temps els guanys que ha deixat d’ingressar per la pèrdua de turisme durant les operacions bèl·liques a l’Iraq al llarg dels darrers anys. D’aquesta manera, durant els successius dies aprendrem a comprovar be el canvi, regatejarem com no havíem fet mai i ens quedarem amb la boca oberta en comprovar el preu de les entrades als emplaçaments turístics....i això que les han reduït a la meitat per atraure el turisme!












Què dir de Petra? Per molt que hagis vist mil i un reportatges, quan t’endinses dins del Siq, el passadís natural excavat en les parets d’un penya-segat  d’uns 200 metres d’alçada, i camines poc més d’un quilòmetre enmig de formacions sinuoses de color rosat i taronja, no pots endevinar que l’experiència restarà gravada per sempre més en la teva memòria.  Hi ha un moment en que l’espai s’eixampla i el que es comença a intuir a través d’una petita escletxa esclata davant dels teus ulls, i és llavors quan descobreixes la fabulosa façana del monument més emblemàtic de Jordània, el Tresor de Petra.





Embadalits per la contemplació de tanta bellesa, el temps va transcórrer sense que ens adonéssim. Em ve al cap l’escena de l’Última Croada de l’Indiana Jones quan també ell resta estupefacte al davant d’aquesta antiga tomba tallada en la roca mentre intenta localitzar el Sant Greal.

Petra va ser la capital dels nabateus, construïda gairebé en la seva totalitat amb pedra arenosa i que va aconseguir romandre amagada gràcies als seus discrets accessos que la feien difícilment detectable. Nosaltres visitarem l’emplaçament en dos dies tot resseguint camins que s’enfilen fins a l’altar dels sacrificis, baixarem per escales tallades a la roca i contemplarem inquietants sepulcres abans de visitar el Monestir, el segon monument més famós de Petra. Igualment admirem uns mosaics descoberts a l’interior d’una antiga església i ens acomiadem d’aquest lloc meravellós gaudint d’immillorables vistes en algun dels miradors emplaçats al llarg del recorregut.

































Però tan impactant com la visita va ser la història que ens va explicar a l’hotel l’Elena, l’encarregada de l’establiment. De nacionalitat espanyola, fa uns anys que es va casar amb un noi jordà  amb qui va tenir dues nenes. Resulta que el marit ja estava casat amb una jordana a Amman i té 5 fills més; segons ens comenta, només se’n recorda d’ella quan necessita diners per a la seva “segona família”, diners que surten dels guanys que l’Elena estalvia a l’hotel.

La seva idea seria tornar a Espanya amb les seves dues filles però el marit no vol ni sentir a parlar i, sense el permís patern, les autoritats no permeten el viatge. Ens demana si li podem investigar quan tornem a Barcelona si, en cas que les aconseguís treure del país, les nenes  tindrien dret a la nacionalitat espanyola...realment sembla una versió de la pel·lícula “No sense la meva filla”.

Impactats pel relat, l’Elena ens explica que el seu no és un cas únic, i com les arenes del Wadi Rum, reserva natural que atrau milers de turistes cada any, són l’escenari d’idil·lis apassionats entre guies i turistes occidentals en acampades al mig del desert, sota un mantell d’estrelles, que acaben en matrimonis mixtes que condemnen les dones a una vida de clausura.

No volem abandonar el país sense contemplar la Mar Morta, el punt més baix del planeta (-400 metres d’alçada). Aquest immens llac d’aigua salada permet experimentar la sensació de flotar com un tap de suro degut a la densitat de les seves aigües. Curiosament, i tal i com ens va succeir a Petra, ens trobem gairebé sols, i és que el turisme es resisteix a tornar. Tornem al taxi i continuem per la Kings Highway cap al Mont Nebo, on segons la Bíblia Moisès va contemplar la terra promesa i des d’on, asseguren, en dies de bona visibilitat es pot albirar Jerusalem.



















Aprofitem el viatge per visitar la veïna Madaba, en concret l’església de Sant Jordi on s’hi conserva part d’un mosaic que representa el mapa de Terra Santa (segle VI dC), el més antic trobat fins ara.

Al vespre, mentre ens dirigim a l’hotel d’Amman, assistim a l’inici del Ramadà. A mesura que ens apropem a l’allotjament observem com la gent mostra símptomes d’esgotament: mirades cansades, maniobres de conducció distretes, mal humor...i és que crec que el seu organisme encara no s’ha habituat al dejuni que imposa aquesta festa religiosa. Això sí, quan els muetzins anuncien la posta del sol des dels minarets de les mesquites, es dispara el tret de sortida per encetar banquets en llargues taules repartides per places, carrers, avingudes...l’ambient queda inundat per la remor de milers i milers de coberts picant els plats i converses animades per posar fi en aquest primer dia d’abstinència.









I, finalment, ens acomiadem de Jordània visitant la fabulosa Jerash, ciutat romana emplaçada 48 Km al nord d’Amman. Aquesta població es va enriquir gràcies al comerç amb el regne nabateu abans que aquest fos incorporats a l’imperi romà per Trajà (106 dC) i en el moment de màxim esplendor va arribar a ser una de les 10 principals ciutats de l’Imperi, amb gairebé 20.000 habitants. Jerash conserva nombroses restes del seu ric passat, però el que realment crida l’atenció és la plaça ovalada, envoltat de 56 columnes i amb el paviment originari; se suposa que entre aquestes columnes es trobaven les parades dels mercaders...Jerash és, sens dubte, un dels jaciments arqueològics millor conservats del Pròxim Orient.














I, ara sí, el viatge s’acosta a la seva fi. Tornem de nou a Damasc en bus i, per treure’ns la pols del viatge, decidim visitar una de les cases de banys més antigues de Damasc , el Hammam  Nour Eddine que des del segle XII ofereix els seus serveis dins del basar.

Contràriament a d’altres hammams, aquest no admet dones cap dia de la setmana. El ritual que he de seguir és força curiós: ingresso dins l’establiment a través d’una porta ricament ornamentada i baixo unes escales que condueixen a la sala de recepció, un vestíbul  guarnit amb catifes, tota emmoquetada i amb sofàs on descansar i on distingeixo un armari amb tovalloles. Diposito els objectes de valor dins d’un calaix i seguidament em despullo, separant el calçat de la roba. A continuació em cobreixo la cintura amb una tovallola que no m’hauré de treure en cap moment, em calço uns esclops de fusta i accedeixo a la zona de banys mentre el vapor comença a entelar tot l’ambient; avanço per un estret passadís fins a desembocar en una sala on em sembla intuir uns bancs de pedra i a les cantonades uns recipients amb forma de petxina gegant que recullen l’aigua que raja des de dues aixetes, la freda i la calenta. Em situo al davant d’una petxina i, amb l’ajut d’un cassó metàl·lic, vaig ensabonant i fregant el meu cos amb l’esponja que m’han proporcionat a l’entrada (una massa de fils que es va desfent). D’aquesta experiència a la sala de banys recordo dues coses: les obertures al sostre amb forma d’estrella per on s’hi filtrava la llum, que amb els retalls del baf dispers per l’ambient evocava un passatge de les Mil i una nits, i la torbació que representa el cos nu pels usuaris dels banys, ja que en tot moment la gent evitava descobrir les parts més intimes del seu cos.




A continuació, abandonant la sala, vaig a parar a unes lliteres on un empleat em fa un vigorós massatge d’un parell de minuts, prenc una dutxa freda i desemboco a la sala de recepció, on un treballador substitueix la meva tovallola molla alhora que em col·loca una altra al pit i una tercera al cap i em fa seure en un sofà, demanant-me si vull prendre res.

Em relaxo uns minuts al davant d’una tassa de te tot gaudint d’una sensació de benestar molt agradable i de sobte me n’adono que soc l’únic que està prenent una beguda: i és que ho havia oblidat, som al mes del Ramadà.





 

ETAPA

INICI

FINAL

KM

 

 

 

 

1

Aeroport

Karaj

35

2

Karaj

Gachsar

68

3

Gachsar

Nowshar

101

4

Nowshar

Ramsar

80

5

Ramsar

Rasht

114

6

Rasht

Talesh

100

7

Talesh

Astara

75

8

Astara

Meshgin Shahr

105

9

Meshgin Shahr

Ahar

68

10

Ahar

Tabriz

108 

11

Tabriz

Marand

69

12

Marand

Qareh Zia Eddin

103

13

Qareh Zia Eddin

Maku

81

14

Maku

Dogubayazit

56

15

Dogubayazit

Ortadirek

20

16

Muradiye

Ercis

28

17

Ercis

Adilcevaz

65

18

Adilcevaz

Tatvan

68

19

Tatvan

Baykan

75

20

Baykan

Batman

86

21

Batman

Diyarbakir

98

22

Diyarbakir

Siverek

86

23

Siverek

Karadut

71

24

Karadut

Kahta

53

25

Kahta

Atatürk Baraji

87

26

Atatürk Baraji

Sanliurfa

62

27

Sanliurfa

Bicerik

79

28

Bicerik

Gaziantep

63

29

Gaziantep

Kilis

60

30

Kilis

Alep

67

31

Alep

Ma’aret al No’man

87

32

Ma’aret al No’man

Hama

63

33

Hama

Krak dels Cavallers

92

34

Krak dels Cavallers

Homs

55

35

Homs

Baalbek

100

36

Baalbek

Chataura

41

37

Chataura

Damasc

60

 

 

 

 

TOTAL

 

 

2729

 

 

 

Viatge realitzat entre el 25 d’agost i el 31 d’octubre de 2003 per la Montse Giravent i el Francesc Sabater

 

francescsabater@hotmail.com