Les primeres pedalades per Negombo, com acostuma a succeir en qualsevol viatge, són les més
difícils: el pes de les alforges, les altes temperatures i marcada xafogor, el
fet d’haver de circular per l’esquerra i sobretot la necessitat d’adaptar-nos a
l’estil de conducció local alenteixen la nostra marxa. Aviat constatem que aquí
tothom envaeix els marges de les carreteres, avança sense gaires miraments i toca
el clàxon de forma insistent, generant-nos importants dosis d’estrès.
Ens dirigim cap a Polonnaruwa
i a mig camí, a Dambulla, aparquem
les bicis per visitar el famós “Temple de la cova”. Es tracta d’una enorme
balma que s’ha anat cobrint amb el pas dels segles i que engloba 5 coves
principals amb pintures, estàtues i dagobes d’uns 2000 anys d’antiguitat. La
visita val molt la pena, i ens sorprèn la gran quantitat de Budes a l’interior
de les grutes. Segons sembla, els diferents monarques han contribuït en el
decurs dels anys a embellir l’indret i, particularment, trobo que és una de les
visites més espectaculars de Sri Lanka.
Fem nit a Sigiriya,
població dispersa situada al centre del país, i l’endemà, a primera hora,
visitem les famoses restes arqueològiques, conegudes com “La roca del lleó”.
Bàsicament es tracta d’una enorme roca amb les ruïnes d’un palau a la part
superior i a les que s’accedeix per una espectacular escala no apta per aquells
que pateixen vertigen. A mitja ascensió trobem uns frescos bellament pintats
sobre la paret, amb unes dones semi despullades (deesses, serventes i/oi
concubines segons diferents teories) amb ofrenes florals. Aquestes pintures són
sens dubte unes de les més impressionants del país i justifiquen per si soles
el pagament de l’abusiva entrada al recinte, uns 28€ per persona.
A Polonnaruwa
tenim problemes per trobar allotjament i aviat descobrim la raó: la celebració d’una multitudinària cerimònia
budista justament en aquestes dates, i és que el calendari cingalès es regeix
per les celebracions religioses i atrauen milers de peregrins, com anirem
comprovant al llarg del viatge. Dediquem tota una jornada a visitar les ruïnes
d’aquesta antiga capital que va desplaçar
Anuradhapura allà pels segles XI-XII degut a la pressió dels invasors
indis.
Recorrem amb les nostres bicicletes l’enorme extensió de
restes arqueològiques; al llarg de 8 Km trobem una successió de temples,
estàtues gravades en roca, piscines, dagobes...és increïble la quantitat de
monuments presents en aquest recinte. Gairebé al final del recorregut descobrim
la cirereta del pastís, el Gal Vihara,
quatre escultures de Buda en diferents posicions esculpides sobre una immensa roca
de granit i que estan considerades com uns dels millors exemples de l’art cingalès. Al final de la visita el nostre
comptaquilòmetres registra 15 Km durant 8 hores, i tot sota un sol de justícia,
però ha valgut molt la pena.
Tombem cap al sud disposats a escalar les terres altes, però
abans fem parada a Mahiyanganaya, una
d’aquelles poblacions de nom impronunciable i que es troba fora dels circuits
turístics. Pel camí ens sorprèn la quantitat i varietat de fauna que ens surt
al pas: varans, cigonyes, galls dindis, els enormes i vistosos calaus, etc...A
partir d’aquí la ruta es complica, passant dels 100 metres de sortida als 900m
enmig de fortes ràfegues de vent. Ens trobem pedalant una de les carreteres més
espectaculars del món, coneguda com “Daha
ata wanguwa” o la carretera de les 18 corbes que recorda i molt l’ascensió
al mític Alpe d’Huez. A la vora de l’asfalt grups de micos ens observen mentre
tucs-tucs i algun camió ens animen. Adalt, un Buda seient corona la pujada i
ens contempla amb expressió plàcida.
Continuem, ara per un terreny sinuós, i en un revolt frenem sobtadament per no atropellar un preciós llangardaix de color verd que, al veure’s amenaçat, canvia el color del seu cap a vermell, és al·lucinant; més endavant estic a punt de trepitjar una serp al marge de la carretera, i a jutjar per l’expressió espantada d’un vianant, sembla que podria ser verinosa...
Continuem, ara per un terreny sinuós, i en un revolt frenem sobtadament per no atropellar un preciós llangardaix de color verd que, al veure’s amenaçat, canvia el color del seu cap a vermell, és al·lucinant; més endavant estic a punt de trepitjar una serp al marge de la carretera, i a jutjar per l’expressió espantada d’un vianant, sembla que podria ser verinosa...
Som a Kandy, una
de les ciutats més atractives de Sri Lanka i capital de la província central.
Aquesta població, emplaçada a uns 500 metres d’alçada, destaca sobretot per
dues coses: el temple de la dent de Buda, que presumptament conté la relíquia
més venerada del país, i la celebració de l’Esala
Perahera, l’increïble festival budista que se celebra durant 10 dies durant
els mesos de juliol/agost. Es tracta d’una processó d’elefants guarnits amb mil
colors i llumetes que comença al vespre i s’allarga durant les primeres hores
de la nit, envoltats de músics amb gralles i timbals i ballarins vestits amb
robes tradicionals que dansen ritmes hipnòtics.
El nombre d’elefants va en augment així que s’esgoten els dies, i s’assegura que el darrer dia desfilen plegats
més d’un centenar de paquiderms. L’ambient evoca les Mil i una nits i ens
transporta a una altra dimensió.
Ara bé, també cal destacar la saturació dels carrers per on
han de passar els elefants, majoritàriament ocupats pels veïns que no es volen
perdre la desfilada. Des de primera hora del matí les famílies s’asseuen a les
aceres i cantonades disposades a matar el temps fins a l’arribada del vespre,
moment en que gairebé no es pot accedir al centre de Kandy. A més, sorprèn la gran quantitat de policies que registren
el públic amb la finalitat d’evitar qualsevol incident entre la majoria budista
i la creixent comunitat musulmana.
Recuperem la bicicleta i continuem el nostre viatge, aquest
cop entremig de les muntanyes. L’etapa esdevé dura, havent de superar 1400
metres de desnivell. Sortida caòtica de Kandy,
aviat ens trobem encarant les primeres rampes. A mesura que guanyem alçada i
ens apropem a Nuwara Eliya observem
com proliferen les plantacions de te.. A pocs quilòmetres de la població les
forces se’ns acaben i ens veiem obligats a fer parada en un restaurant de
carretera i engolir amb avidesa un bol d’arròs amb dhal.
Nuwara Eliya ens
rep amb un xàfec. Som a 1900 metres d’altitud i, aprofitant que ens trobem a la
zona productora de te més important del país, ens aturem en una de les cases de
te existents annexes a les plantacions per degustar una tasseta, en aquest cas
al St Clair’s tea center, a Hatton.
Desfem tot el desnivell guanyat ahir baixant per inacabables
corbes entremig d’extensions enormes de plantes de te. Ocasionalment coincidim
amb el famós tren turístic que uneix les poblacions de Nuwara Eliya i Ella i
sentim les queixes d’algun motxiller sobre la seva massificació.
La nostra idea era pedalar fins a Dalhousie per pujar al mític Adam’s
Peak, muntanya sagrada per a les 3 principals religions de Sri Lanka, però
dóna la casualitat que el calendari coincideix amb una Poya o festivitat religiosa, que és quan l’ascensió en aquest pic
registra la màxima afluència de peregrins, pel que abandonem la idea (les
referències que tenim indiquen diverses hores de col·lapse en algun dels 5200
graons de la ruta).
De nou ens trobem escalant marcades rampes per assolir Haputale, una agradable població situada
en una carena a 1430 metres d’alçada i, a l’igual que Nuwara Eliya, envoltada de plantacions de te però amb una atmosfera
més relaxant i sobretot amb unes vistes increïbles, possiblement les millors
del país.
Desgraciadament ahir em vaig adonar que el cable dels canvis
se m’havia esfilagarsat i avui em toca escalar 60 Km sense canviar el plat
petit per evitar trencar-lo totalment. Aconseguim arribar al poble i l’endemà
decidim visitar la fàbrica de te Lipton
així com el mirador, situat muntanya amunt, des d’on la llegenda assegura que
el fundador de la famosa marca de te, l’escocès Sir Thomas Lipton, controlava
els seus treballadors mentre recol·lectaven la fulla de la preuada
infusió.
De Haputale baixem
cap a Wellawaya abandonant
definitivament les terres altes i els seus camps de te. A mig camí, a Bandarawela, decideixo provar sort amb
un mecànic de bicicletes i, contra tot pronòstic i emprant una important dosi
de voluntat, aconsegueix substituir el meu cable de canvis. A peu de carretera
visitem el temple de Dowa Rajamaha
Viharaya amb el seu Buda esculpit a la roca d’uns 2000 anys d’antiguitat
A continuació creuem l’atapeïda i molt turística Ella per endinsar-nos en un frenètic descens a través de la reserva natural de Rawanaella. Paisatge espectacular, profundes gorges, vegetació exuberant, i una variada fauna ens acompanyen mentre gradualment anem perdent alçada. Finalment arribem a Wellawaya on aprofitem per visitar una de les estàtues de Buda més altes del país esculpida sobre la roca (15m), el Buduruvagala, flanquejada per altres 6 estàtues també de gegantines proporcions i amb restes de pintura original. L’indret no és gaire conegut i segons la meva opinió és una de les visites que més val la pena de Sri Lanka. A més, la pista que mena a l’indret és molt freqüentada per aus: blauets, calaus, galls dindis, aus rapinyaires, etc...
A continuació creuem l’atapeïda i molt turística Ella per endinsar-nos en un frenètic descens a través de la reserva natural de Rawanaella. Paisatge espectacular, profundes gorges, vegetació exuberant, i una variada fauna ens acompanyen mentre gradualment anem perdent alçada. Finalment arribem a Wellawaya on aprofitem per visitar una de les estàtues de Buda més altes del país esculpida sobre la roca (15m), el Buduruvagala, flanquejada per altres 6 estàtues també de gegantines proporcions i amb restes de pintura original. L’indret no és gaire conegut i segons la meva opinió és una de les visites que més val la pena de Sri Lanka. A més, la pista que mena a l’indret és molt freqüentada per aus: blauets, calaus, galls dindis, aus rapinyaires, etc...
En aquest punt decidim “aparcar” les bicicletes per 3 dies i
en transport públic visitar Galle, al
sud-oest del país, i és que ens sabia greu deixar de banda aquesta població,
famosa per comptar amb la fortalesa més gran d’Àsia. Suposo que és injust
menystenir Galle, reconec que darrere
les seves muralles s’hi troben edificis colonials interessants i que l’ambient
és molt agradable i relaxant, però potser els seus carrers tan polits i la
proliferació de botigues de souvenirs em deixen el regust de museu a l’aire
lliure, i trobo a faltar el bullici, colors, l’animació i, en definitiva, la
vida dels carrers de la resta del país.
De tornada a Wellawaya
(6 hores en bus per recórrer 209 Km...i dempeus!), recuperem les bicicletes i
ens dirigim a la costa oriental, a Arugam
Bay. El perfil és totalment pla i la ruta passa a la vora de reserves
naturals, una bona ocasió per descobrir la fauna local, però desgraciadament el
temps ens apressa i optem per continuar endavant. A mida que ens apropem a la
costa augmenta la calor, ramats de
búfals d’aigua s’acumulen als bassals competint per un espai...Som en cap de
setmana i pel camí trobem casaments que, segons sembla, es concentren en
aquesta època de l’any; ens sorprèn sobretot la vistositat de les núvies,
lluint vestits tradicionals i sofisticats pentinats.
Arugam Bay ens
sorprèn per la concentració de turistes a la recerca d’onades, i és que aquí el
surf és l’activitat predominant. El carrer principal, que coincideix amb la
carretera, està ocupat per bars, restaurants i hotels, configurant un ambient
que, a una escala molt més reduïda, em recorda molt al de Lloret o Calella. És
curiós com el paisatge humà canvia radicalment en pocs quilòmetres: només creuar
el pont que uneix Arugam Bay amb la
veïna Pottuvil desapareix qualsevol
rastre de turisme i es recupera la normalitat.
Recórrer la costa oriental, des d’Arugam Bay fins a Jaffna,
ens ocuparà 4 jornades amb un patró comú: quan més al nord, més calor i més
marcat el vent de component sud-oest, és a dir, que entra per la nostra
esquerra. Això, juntament amb el quilometratge (més de 100 Km diaris, en un cas
fins a 144 Km) fa que arribem als finals d’etapa una mica tocats. Un altre
denominador comú és que quan més al nord, menys poblets, serveis i gent, i un
clar predomini de l’ètnia tàmil i la cultura hindú.
La primera etapa ens du fins a Batticaloa, població molt tocada pel tsunami del 2004 que va
afectar tota la costa de Sri Lanka i que va ocasionar 31000 víctimes. Ens
impressiona veure un temple inclinat per la força de l’aigua o conèixer
històries de primera mà com la dels nois que van salvar la vida...per assistir
a missa al precís moment en que es desencadenava la catàstrofe.
Continuem el recorregut per la costa iniciant la pedalada a
les 06’45h; l’objectiu és recórrer el màxim de distància abans de les 11h, que
és quan la calor comença a picar de debò. Creuem diversos ponts que salven
llacunes on abunden les àligues peixateres, ibis, petits llangardaixos, varans,
etc...A més, sembla que no és aconsellable apropar-se més del compte a l’aigua
ja que també hi ha cocodrils. A les escasses poblacions buidem ampolles de
refrescos i mengem el que trobem, des de fruita i cocos fins a pastes, arròs
amb curry, etc...la qüestió és reposar forces per continuar. A tan sols 16 Km
de Trincomalee ens sorprèn un tempesta d’aquelles que marquen
època. Ens esperem aixoplugats en una llotja de peix 1 hora però s’està fent
fosc i el cel no fa pinta d’escampar, de manera que optem per continuar sota la
pluja (quin remei!).
Finalment arribem en un estat lamentable, crec que en la
meva vida m’havia mullat tant. Recordo que alguns carrers l’aigua s’hi
acumulava cobrim la meitat de la roda i que pedalàvem confiant de no clavar les
rodes en un forat.
Trincomalee ens
sorprèn per la seva ubicació
privilegiada que fa que hagi qui la consideri una de les ciutats més boniques
d’Àsia. Situada a l’extrem nord de la badia de Koddiyar, delimita un port natural preciós amb platges que conviden
al bany i un fort holandès, el més gran de Sri Lanka, amb un interessant temple
hindú al seu interior. Des d’aquesta població les embarcacions surten a la
recerca de la balena blava, el mamífer més gran de la Terra i un dels
principals atractius turístics.
Des de Trincomalee ens dirigim cap a Mullaittivu, a uns 100 Km, una petita ciutat costanera al nord del país. En aquest tram de la costa notem les seqüeles del conflicte armat que va enfrontar l’exercit governamental amb la guerrilla dels Tigres Tamils LTTE i que va acabar traumàticament al 2009. Si bé s’han esborrat la majoria de cicatrius d’aquesta guerra i s’ha reobert la zona al turisme, és cert que la gent té un caràcter diferent al de la resta del país: aquí gairebé ningú no somriu, certes mirades et fan sentir incòmode i no percebem l’alegria que predomina en altres regions: imagino que és el preu que han de pagar els perdedors, en aquest cas l’ètnia Tamil.
A mitja etapa, a Pulmoddai,
busquem una barca que ens ajuda a travessar la llacuna de Kokkilai i que ens estalvia 24 Km. La navegació és molt agradable,
en companyia de grups de pelicans i sota la mirada d’àligues peixateres,
realment sembla que estiguin dins d’un reportatge de National
Geographic.
Geographic.
La darrera etapa ens duu cap a Jaffna, a l’extrem nord del país. Pedalem sota un sol de justícia i
patint el vent més fort de les darreres etapes. Creuem l’Elephant Pass, una estreta carretera que uneix la península de Jaffna amb la resta del país. En un
extrem d’aquest pas, un memorial militar recorda el bàndol vencedor de la
guerra, precisament en un dels escenaris on més s’hi van acarnissar els dos
bàndols.
Arribem a Jaffna força
tocats, la intensitat del vent ha anat en augment durant les darreres hores. Un
bon sopar ens reconforta, en especial l’increible curry de cranc del que encara
me’n recordo...
A primera hora del matí visitem l’espectacular temple hindú Nallur Kandaswamy Kuvil, un dels típics
temples hindús del nord de Sri Lanka i sud de l’Índia de forma acampanada i
color daurat que atrau força fidels. Arribem en un moment de “puja” o
presentació d’ofrenes, i al·lucinem contemplant com els homes, despullats de
cintura cap amunt, rodolen pel terra “fent la croqueta” i recorren d’aquesta
manera tot el perímetre del temple, difícil d’entendre...
Seguidament prenem el tren fins a Anuradhapura (desgraciadament no ens queda temps per fer-ho amb
bicicleta). Des d’aquesta ciutat fem diverses visites “obligades” movent-nos
amb bus: el Buda d’Aukana, magnífica
estàtua de més de 12 metres de Buda esculpida en una roca allà pel segle V, un
dels millors exemples d’escultures de Sri Lanka i que a mi em va deixar amb la
boca oberta, i el complexe de Minhitale,
un recinte arqueològic amb diversos monuments religiosos budistes: estupes,
dagobes, estàtues de Buda, més estupes i dagobes...i nombrosos grups de fidels
que devotament escalem les inacabables escales que menen al monticle des d’on,
segons la llegenda, es va escampar el budisme per Sri Lanka.
Vam abandonar Anuradhapura
sense visitar la ciutat antiga seguint
els consells d’altres viatgers que comenten que, si ja s’ha visitat Polonnaruwa, potser no val gaire la
pena. Nosaltres prioritzem continuar pedalant, i d’aquesta manera, pugem de
nou damunt la bici i ens dirigim cap a
la costa oest, cap a Puttalam, per
una carretera molt relaxant amb poca circulació. Uns rètols pel camí
adverteixen del risc d’elefants creuant l’asfalt...
Puttalam ens
sorprèn per la forta presència de musulmans. Som a tan sols un centenar de quilòmetres de Negombo, destí final del nostre periple.
Abans, però, tenim temps de visitar l’interessant mercat de fruita i verdura i
la llotja, on tothom es presta a ser fotografiat.
La darrera etapa transcorre entre palmeres per una carretera
paral·lela a la costa que gradualment va sumant trànsit. Aprofito per beure el
deliciós nèctar dels darrers cocos mentre introdueixo l’adreça del nostre
allotjament al Google Maps; tot i així ens perdem en un parell d’ocasions pels
carrers de Negombo però finalment arribem al nostre destí on
recuperem les caixes de cartró per col·locar les bicicletes.
El darrer dia a Sri Lanka optem per visitar la capital, Colombo, a una escassa hora en autobús.
D’aquesta manera, davant del passeig marítim Galle Face Green, sota l’ombra dels gratacels abocats sobre l’oceà,
ens acomiadem d’aquest magnífic país.
ETAPA
|
INICI
|
FINAL
|
KM
|
1
|
Negombo
|
Kurunegala
|
76
|
2
|
Kurunegala
|
Sigiriya
|
82
|
3
|
Sigiriya
|
Polonnaruwa
|
58
|
4
|
Polonnaruwa
|
Mahiyangana
|
96
|
5
|
Mahiyangana
|
Kandy
|
76
|
6
|
Kandy
|
Nuwara
Eliya
|
77
|
7
|
Nuwara
Eliya
|
Avissawella
|
107
|
8
|
Avissawella
|
Opanayake
|
78
|
9
|
Opanayake
|
Haputale
|
62
|
10
|
Haputale
|
Wellawaya
|
81
|
11
|
Wellawaya
|
Arugam Bay
|
110
|
12
|
Arugam Bay
|
Batticaloa
|
117
|
13
|
Batticaloa
|
Trincomalee
|
144
|
14
|
Trincomalee
|
Mullaittivu
|
99
|
15
|
Mullaittivu
|
Jaffna
|
117
|
16
|
Anuradhapura
|
Puttaram
|
77
|
17
|
Puttaram
|
Negombo
|
102
|
TOTAL
|
1559
|
Viatge realitzat entre el 14 d’agost i
l’11 de setembre de 2018 per Montse Giravent i Francesc Sabater
francescsabater@hotmail.com
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada