LA BORGONYA
Aquest any optem per traslladar-nos fins al punt d’inici del nostre
recorregut amb cotxe; així doncs, després de 650 inacabables quilòmetres per
autopistes franceses i sota una fina pluja aparquem el nostre vehicle a les
afores de Lyon i preparem les alforges per emprendre una nova aventura.
Poc puc explicar de Lyon, capital de la macroregió d’Auvergne-Rhône-Alpes i tercera ciutat més gran del país després de
París i Marsella. Sense temps per visitar-la vam emprendre la nostra ruta
dirigint-nos al centre per carrers molt poc concorreguts (som a diumenge) fins
a trobar el pont de Lattre de Tassigny
que, franquejant l’enorme Rhône, mena
directament al túnel de la Croix-Rousse.
Aquest túnel travessa una petita península fins desembocar als peus del riu Saône, afluent del primer i amb qui conflueix
al centre de Lyon per continuar conjuntament el seu recorregut a la recerca del
Mediterrani. Amb una longitud d’1’7 Km, aquesta estructura té la particularitat
de compaginar el pas de ciclistes i vianants amb autobusos, mentre que la resta
de vehicles es desvien per un segon túnel. Probablement sigui un dels túnels
més respectuosos amb els ciclistes de tot el món: permet el pas amb seguretat i
amb un carril per sentit de bicicletes mentre que els vianants caminen per un
tercer carril paral·lel. Els autobusos circulen pel darrer carril que es troba
perfectament separat per un tanca de formigó, i tot raonablement ben il·luminat
i amb indicacions de la distància recorreguda a intervals regulars.
Ens trobem a l’inici de l’Échappée
Bleue, una de les véloroutes
franceses més populars que enllaça Lyon amb Luxemburg i que nosaltres seguirem
inicialment. Pedalem a la vora del Saône
gaudint d’un paisatge fluvial amb una vegetació exuberant que acompanya el pas
de vaixells carregats de troncs i que travessa poblacions com Neuville, on prenem un cafè sorpresos
per la manca de la mascareta del propietari tot i la vigència del seu ús.
Acampem a Mâçon en un càmping
infestat de mosquits sorpresos novament per la falta de control del nostre
certificat de vacunació, i és que pensàvem que a França s’hi mirarien més, amb
això de la Covid...
A les afores de Mâçon prenem una
via verda que en sentit nord-oest ens ha de conduir fins a Cluny. Aquest tram de l’etapa té la particularitat de travessar un
altre túnel, en aquest cas el Tunnel du Bois Clair que no té res a veure amb
l’anterior. Es tracta d’un antic túnel ferroviari, el més llarg de França –i
alguns apunten que d’Europa- reconvertit en ciclovia (1’6 Km) i al que s’hi
accedeix en lleuger ascens; abans d’endinsar-nos-hi contemplem, a la nostra
dreta, la silueta majestuosa del castell Berze
le Chatel que, des del seu privilegiat emplaçament dalt d’un turó, sembla
observar la nostra marxa.
El túnel, il·luminat de manera precària, és força humit, amb una temperatura constant d’uns 11ºC, el que obliga a entrar ben abrigats. La vessant oposada, en marcat descens, ens condueix de forma decidida fins a les afores de Cluny.
Hem canviat de demarcació administrativa, ara som a la regió Bourgogne-Franche-Comté. Aprofitant que és l’hora de dinar optem per
descansar i fer una ullada a l’antiga abadia benedictina, i quin millor lloc
per gaudir d’una visió global que pujar a la Tour des Fromages (segle XI).
Continuem la pedalada per carreteres secundàries deixant a la nostra esquerra Taizé,
petita població coneguda per la seva comunitat religiosa que organitza aplecs de
joves cristians europeus, i uns pocs quilòmetres més enllà arribem a Cormatin i el seu elegant castell del
segle XVII que em recorda els seus cosins de la vall del Loire.
Decidim allargar l’etapa pedalant per una agradable via verda esquitxada de
gira-sols i, al fons, camps de conreus amb bales de palla mentre assaborim la
dutxa i el sopar que ens esperen al càmping. Quina no serà la nostra sorpresa
quan descobrim, 14 Km més enllà, que la cantina del càmping es troba tancada
per descans setmanal i que no queda cap altre remei que desfer el camí fins a Cormatin.
L’endemà, un cop recollida la tenda, pugem de nou damunt les bicicletes per
tornar a recórrer els nostres entranyables 14 Km que ja podríem fer amb els
ulls tancats i, a l’alçada de Mousseau,
virem a l’esquerra enllaçant amb una nova via verda que segueix el traçat d’una
antiga via de tren i que ens porta per racons tan sorprenents com el viaducte
de Crainseny, parcialment envaït per
la vegetació. Continuem per carreteres secundàries com la D-28, sovint d’un sol
carril que travessen poblets com Culles-les-Roches,
Germagny, Le Puley...poblacions envoltades de camps de conreu amb la
presència puntual de caps de bestiar, un entorn rural que sembla congelat en el
temps.
Finalment, a Blanzy, les nostres
cames ens condueixen al Canal du Centre,
via fluvial que al llarg de 126 Km comunica els rius Saône i Loire i envolta
la Borgonya per la seva vessant meridional. La pista paral·lela correspon a una
secció de l’Eurovélo 6 i de la
mateixa manera s’engloba dins la véloroute “Le
Tour de Bourgogne à Vélo”. En aquest punt, coincidint amb un entorn més
urbanitzat, observem la presència d’un nombre creixent de cicloturistes pedalant
per la riba del canal.
Dinem uns entrepans en un supermercat de Montceau-les-Mines i seguidament ens endinsem dins la comarca
ramadera del Charolais, que és el
bressol d’una de les races vacunes de carn més conegudes del món. El nostre
pedaleig es veu acompanyat per magnífics exemplars de tonalitat clara, molt
musculosos i en alguns casos amb una
argolla al nas que ens observen amb indiferència mentre pasturen. El terreny,
ondulat al començament, es va aplanant mentre se succeeixen grans extensions de
prats d’un verd cridaner. Arribem al càmping de Palinges just quan comença a ploure i tenim la sort de trobar
lliure una iurta que ens permet passar la nit sense ensurts. Abans, però, sopem
el menú de la cantina -per ser més exactes, la cuina es troba dins d’un antic
autobús reconvertit en food-truck- que consta, com no, d’un memorable filet de
vedella a la llosa amb patates.
La pluja es retira i ens permet continuar pedalant mentre gaudim d’aquells
petits detalls que caracteritzen la França rural: la presència dels famosos i
enormes cargols de la Borgonya, tan preuats per a la cuina francesa (i en
perill d’extinció), algun rètol anunciant un celler proper, caps de bestiar
enormes de mirada noble i posat majestuós així com antigues edificacions com el
Château de Digoin.
Arribem a Paray-le-Monial, bonica
població amb edificis singulars com la casa renaixentista d’un ric comerciant
del segle XVI, la Maison Jayet,
ocupada actualment per les dependències de l’ajuntament i que destaca pels medallons
de la façana, així com per una de les joies de l’arquitectura romànica, la
basílica del Sacré-Coeur (segles
XI-XII).
A poc més de 10 Km s’hi troba Digoin,
que assolim fàcilment tot recorrent la riba del canal mentre ens relaxem
amb la contemplació d’un flux intermitent d’embarcacions entre les que crida
l’atenció unes barcasses que drenen el fons per evitar l’acumulació excessiva
de matèria orgànica.
Després de devorar un deliciós croissant d’ametlles continuem la marxa fins ensopegar amb una obra d’enginyeria espectacular, el pont-canal de Digoin. Aquesta curiosa estructura del segle XVIII té una longitud de 243 metres i els pilars dels seus 11 arcs estan banyats pel Loire, mentre que per sobre, a 12 metres d’alçada, llisquen plàcidament les aigües d’un canal lateral.
Prosseguim cap a Bourbon-Lancy per
una pista perfectament asfaltada corresponent a l’Eurovélo 6, llàstima que les darreres pluges hagin fet caure un enorme
arbre que bloqueja el pas, fet que ens obliga a desmuntar les alforges i fer
exercicis de funambulisme tot carregant les bicis per sobre d’entortolligades
branques amb l’ajut d’un altre ciclista. Finalment, després d’una etapa força
intensa, acampem i aprofitem la resta de
la tarda per fer un volt per la població, destacant les seves cases medievals
de tonalitats ocres i entramats de fusta.
Després d’uns dies ennuvolats, per fi ha aparegut el sol. Amb la injecció d’optimisme que proporciona el bon temps, ens dirigim cap al nord pedalant a un molt bon ritme per un terreny trencacames i, a uns 5 quilòmetres de Decize, abandonem la companyia del Loire en el seu curs cap a l’Atlàntic així com l’Eurovélo 6 i iniciem el recorregut del Canal du Nivernais, una nova via fluvial de 174 Km que uneix el Loire amb el Yonne (qui al seu torn enllaça amb el Seine) i que va des de Decize fins a Auxerre.
Aquest canal es va construir entre el 1784 i 1843 amb la finalitat de
transportar fins a la capital la fusta estreta dels boscos de la zona de Le Morvan. Pel camí trobem diverses aus:
blauets, agrons, corbs marins i inclús alguna cigonya que ens observa altiva
des dels seus nius.
En un dels acollidors bancs de fusta repartits al llarg del camí dinem uns
entrepans de pernil dolç amb mantega mentre observem al nostre davant les maniobres
de les embarcacions per superar les diferents rescloses. I, a l’entrada a Châtillon-en-Bazois, contemplen un
senyorial castell mentre busquem el càmping.
Mentre relaxem les cames passejant pels carrers del poble ens adonem del
recent pas del Tour en contemplar els aparadors de les botigues, guarnits amb
mil-i-un detalls relatius al món del ciclisme i on destaca una bicicleta
penjada d’un balcó en un equilibri impossible...
I, per sopar, no puc evitar demanar una dotzena de cargols à la bourguignonne, tot i que més tard
me n’assabentaré que majoritàriament s’importen de països com el Vietnam ja que
com he assenyalat anteriorment, l’espècie local ha minvat molt degut sobretot a
l’ús dels pesticides.
Esmorzem un cafè amb pastes i continuem pedalant pel Canal du Nivernais que aviat contacta amb el riu Yonne que recull les aigües provinents
del massís de Morvan, situat a la
dreta del nostre recorregut. La ruta
travessa poblacions com Corbigny i Clamecy i a l’horitzó s’hi retallen les
siluetes de castells mentre que pel canal ens sorprenem amb la presència de 3-4
coipús, un rosegador provinent de Sud-Amèrica que en un primer moment confonc
amb llúdrigues i que ha esdevingut una espècie invasora (actualment també se la
pot trobat al nord de Catalunya).
Muntem la tenda a Coulanges-sur-Yonne,
des d’on l’endemà, sense el pes de les alforges, ens dirigim a Vézelay situat a 23 Km dins del parc
natural de Morvan. Aquesta reserva
conté un ric patrimoni cultural i natural i ocupa la part central de la
Borgonya. Just abans d’ingressar-hi ensopeguem amb el magnífic Château de Faulin, un decorat perfecte
del segle XV on filmar una pel·lícula de capa i espases. I, després d’una
pujada exigent, fem cap a Vézelay, recinte
medieval i referent per la Cristiandat coronat per l’impressionant basílica de Sainte Marie Madeleine i, com anuncia un
rètol a l’entrada del poble, un des plus
beaux villages de France.
Aquest temple romànic, erigit sota la influència de l’abadia de Cluny, ha acollit al llarg de la
història milers de peregrins que acudien a visitar les relíquies de la santa;
igualment constitueix el punt d’inici d’un dels quatre camins de Sant Jaume
francesos, la Vía Lemovicensis.
Deixem la basílica i els carrers costeruts de Vézelay i tornem al càmping en un ràpid descens. Mirant de refiló
el cel, decidim arriscar-nos, recollir la tenda i pedalar fins a Auxerre on tenim reservat l’allotjament.
En una etapa que més aviat sembla una contrarellotge, aconseguim recórrer prop
de 60 Km entre les 14h i les 17h, sempre fidels al traçat del canal. I, al
vespre, per sopar, em veig obligat a iniciar una tanda d’antiinflamatoris ja
que el temps humit i els darrers excessos estan castigant els meus canells...
Auxerre és una de les ciutats que més m’han agradat i a les que val la pena dedicar tota una jornada. Situada al nord-oest de la Borgonya, la població s’estén a la riba del riu Yonne i conté un ric patrimoni històric que es pot visitar seguint l’excel·lent circuit dissenyat per l’oficina de turisme. Així, proveïts d’una petita guia que té, com a fil conductor, la figura del Cadet Roussel mitjançant unes plaques de bronze incrustades al terra, visitem aquesta encisadora vila medieval tot endinsant-nos en un entramat d’estrets carrerons atapeïts d’antigues cases amb elements de fusta, apreciant les obres d’art i restes arqueològiques de la catedral i altres esglésies i abadies destacables i finalitzant el periple al barri mariner. Ens sorprèn, però, la inesperada troballa d’una petita plaça molt ben cuidada dedicada als republicans espanyols, una emotiva exposició sobre l’exili provocat pel franquisme.
Ens acomiadem d’aquesta preciosa ciutat des d’un dels ponts sobre el riu i
continuem el viatge paral·lels al Yonne
fins a Migennes, on abandonem la seva
companyia i tombem cap a la dreta pedalant per una ciclovia que ressegueix el
traçat del canal de Bourgogne. Aquest canal connecta les aigües del Yonne amb les del Saône a Saint-Jean-de-Losne
i s’engloba dins la véloroute “Le Tour de
Bourgogne à Vélo”.
El dia continua força tapat i de tant en tant s’escapa un tímid plugim,
però aconseguim acampar a Tonnerre sense
haver mullat la tenda. No ens podem perdre, però, dues joies amagades en
aquesta discreta població: l’Hôtel-Dieu,
una immensa nau medieval erigida al 1293 per Marguerite de Bourgogne destinada
a atendre els malats i considerada com la més gran d’Europa, i la Fosse Dionne (font divina), una piscina
circular de 14 metres de diàmetre alimentada per filtracions calcàries
originades a uns 40 Km de Tonnerre. Aquest
dipòsit atrau les mirades de curiosos captivats per la tonalitat de les seves
aigües, d’un blau turquesa hipnòtic, així com per l’aureola de misteri que
envolta el seu origen, que presumiblement es remunta als temps dels celtes.
La pluja ens ha fet passar una mala nit. Ens llevem com exèrcit derrotat i
recollim la tenda del camp de batalla, dirigint-nos cap a Tanlay a la recerca d’un bon cafè. Ja més refets, pedalem fins a Ancy-le-Franc, on lliguem les bicicletes
en una barra i visitem el famós castell renaixentista.
Ens passegem entre salons sentint la mirada de personatges il·lustres
representats en quadres i admirem el mobiliari ricament ornamentat. Deambulem
per passadissos que comuniquen diferents sales i alcoves i, per acabar,
desemboquem en uns jardins bellament treballats...on descobrim que ha sortit el
sol.
La jornada finalitza al càmping de Montbard
i que per cert està infestat (i molt) de mosquits, fet força habitual i que la
gent atribueix a unes fortes pluges caigudes fa poques setmanes.
I, per pluja, la que haurem de patir durant la següent etapa. Inicialment
visitem la veïna Abbaye de Fontenay,
conjunt monàstic cistercenc catalogat per la Unesco molt ben conservat. Fundat el 1118 per Bernard de Clairvaux, té un
estil molt auster amb escassos elements decoratius. Em crida l’atenció, en un
edifici lateral, la farga, que des de finals del segle XII aprofita la força
del rierol canalitzat per darrera de l’edificació per fer girar mitjançant una enorme roda un engranatge que
connecta amb un martell a l’altre extrem i que colpeja el metall. Un rètol
assegura que constitueix una de les primeres indústries europees i l’indret on
es va inventar el martell hidràulic.
A l’alçada de Venarey-les-Laumes comença a ploure, fet que no ens impedeix pujar a Alèsia, mític escenari del setge i posterior derrota de Vercingetòrix , tantes vegades recreada a les pàgines d’Asterix....Suem de valent pedalant per pendents força pronunciats fins assolir el replà final on s’hi troba l’estàtua del malaurat cabdill gal i que sospitosament té les faccions de Napoleó III qui la va erigir al 1865, qui sap si pensant en la posteritat...
Amb la tranquil·litat de tenir una reserva per la nit, optem per continuar
la pedalada a través dels espais més rellevants de la zona, tot dirigint-nos a
un altre des plus beaux villages de
France, Flavigny-sur-Ozerain. La tria resulta un fracàs ja que cada cop plou amb més insistència i
aviat decidim deixar-nos de visites per posar la directa i pedalar els darrers
40 Km fins a Pouilly-en-Auxois. I,
com acostuma a passar, mentre busquem per les afores de la població la ubicació
exacta de l’hotel on tenim la reserva, se’m desprenen les alforges del darrera
de la bicicleta i obliga a fer una reparació d’emergència.
Ens recuperem amb una nit de descans i un bon esmorzar i continuem la ruta
fins a Dijon. Pel camí ens desviem
per visitar alguns dels múltiples castells que es troben repartits per la
regió, com ara el de Chateauneuf-en-Auxois.
No sé si cal que insisteixi en que la pluja ens obliga de nou a equipar-nos
amb els gore-tex i limitar les visites. Seguim el canal paral·lels al riu Ouche mentre contemplem ànecs i agrons
fins ingressar, a través d’uns jardins, a la ciutat de Dijon.
A l’igual que vam fer a Auxerre,
decidim aparcar les bicis un parell de jornades per explorar els tresors de Dijon i Beaune. Comencem dirigint-nos a l’oficina de turisme on ens
faciliten, per un mòdic preu, una guia amb els circuits més interessants per
recórrer el casc antic, en aquest cas seguint unes plaques metàl·liques
incrustades al terra amb el símbol de la ciutat, l’òliba.
Capital de la Borgonya i antiga seu ducal, Dijon conté un ric patrimoni històric-artístic amb gran quantitat de
mansions amb entramats de fusta, una monumental església de Notre-Dame amb la
famosa òliba esculpida en una paret externa (i que la llegenda convida a tocar
amb la mà esquerra) així com nombrosos edificis notables com l’antic palau
ducal que en l’actualitat conté el magnífic museu de Belles Arts. I, per cert,
em va sorprendre el fet que tots els museus de la ciutat fossin gratuïts, una
bona manera de potenciar la cultura.
L’endemà ens traslladem amb tren a la veïna Beaune amb el propòsit de visitar el famós hospital medieval Hôtel-Dieu. El primer que destaca
d’aquest edifici d’estil gòtic-flamíger quan s’hi accedeix des del pati
interior són els vius colors que adornen la teulada en complicades formes
geomètriques, tot un cant a la fantasia i que ens deixa embadalits. L’enorme
nau interior mostra una recreació de les tasques de les monges que, des del
segle XV, cuidaven dels malalts més humils de la regió, amb fileres de llits
ocupant les parets laterals i cortines que oferien una certa intimitat. Segons
avança la visita, observem la capella, una cuina perfectament equipada i una
farmàcia d’època.
Però seria injust oblidar el paisatge que s’estén entre Beaune i Dijon i que contemplem des del tren. Aquesta porció de terreny,
coneguda com la Côte-d’or, destaca
per les extensions de vinyes que produeixen uns dels vins més famosos del món.
Existeix un carril bici que forma part del recorregut Le Tour de Bourgogne à Vélo, i que travessa aquestes explotacions
vinícoles, si bé nosaltres optem per continuar el nostre recorregut en sentit
oest, cap a Besançon.
D’aquesta manera, abandonem Dijon
per una complicada xarxa de carrils que ens menen a les afores de la població
fins enllaçar amb un canal que, uns quants quilòmetres més avall, ens durà a Saint-Jean-de-Losne. Transcorreguts uns
45 minuts ens adonem que ens hem descuidat els bidons a l’apartament i dubtem
si recular o continuar endavant. No volem perdre més temps així que decidim
passar l’etapa amb una ampolla d’aigua a l’espera d’adquirir nous bidons. La
via que seguim és molt estreta i gens transitada i l’herba, que creix sense
mesura, ens mulla els peus i rasca les cames.
Prenem un cafè en una terrassa de Saint-Jean-de-Losne,
gaudint d’un dia radiant, i a continuació creuem el Saône per un pont flanquejat a dreta i esquerra per banderes de diferents
nacions. Ens incorporem a un carril lateral que acompanya el riu fins
abandonar-lo uns quilòmetres més enllà tot girant a la dreta incorporant-nos al
Canal du Rhône au Rhin. De nou aquest
tram forma part de l’Eurovélo 6 que
comunica l’Atlàntic amb el Mar Negre. Enrere queda la Borgonya amb les seves
vinyes, viles medievals i senyorials castells i ens endinsem dins del
departament del Jura.
Els nombrosos nenúfars surant sobre les plàcides aigües del canal ens donen
la benvinguda a Dole, ciutat bressol de
Louis Pasteur. Muntem les tendes al càmping de les afores i ens dirigim al
centre de la vila, vagarejant pels seus carrers medievals mentre fent temps pel
sopar.
Encetem l’endemà buscant un Decathlon per reposar els bidons i, sense
perdre més temps, ens dirigim a la recerca d’un nou carril que discorre
paral·lel al riu Doubs. Decidim no
desviar-nos a les salines d’Arc-et-Senans,
un dels principals atractius de la zona, i continuar a bon ritme per la vall
del Doubs. Aconseguim mantenir una
mitjana força acceptable que ens permet arribar a Besançon a primera hora de la tarda.
L’entrada a Besançon la realitzem
per un traçat sinuós que segueix els meandres del riu. Observem embarcacions
turístiques endinsar-se dins de túnels que comuniquen els diferents braços del
riu. Damunt dels nostres caps, la visió de la imponent fortalesa de la ciutat ens
acompanya fins al càmping.
L’endemà adquirim un “Tourist Pass
24h” que ens permet desplaçar-nos al centre amb tramvia i visitar la famosa
ciutadella. Situada al capdamunt de la població, aquesta impressionant
fortalesa del segle XVII dissenyada per Sébastien Le Prestre, marquès de Vauban,
està catalogada com a patrimoni de la humanitat per la Unesco. Es tracta d’una
obra mestra de la enginyeria militar construïda per Louis XIV al 1674 que reforça
les defenses naturals que ofereix la seva estratègica ubicació. Des de les
seves muralles s’obtenen vistes espectaculars sobre el casc antic i els
giravolts del Doubs, i la seva
construcció va resultar tan cara i complexa que el Rei Sol, en finalitzar
l’obra, va preguntar al genial enginyer si estava feta d’or.
Abandonem la ciutadella baixant per carrers força inclinats i descobrim
restes de la petjada romana (arc de triomf de Marc Aureli...) al costat de la
catedral així com la façana de la casa natal de Victor Hugo, i al vespre, abans
de regressar al càmping, passegem pel bulevard a la vora del riu.
L’endemà recuperem el canal i ens dirigim cap a l’Alsàcia seguint el curs del Doubs i el seu inseparable Canal du Rhône au Rhin. Recorrem un carril bici que travessa un dels paratges més bells del viatge, amb escenes de postal a la vora del riu. Les intenses pluges de les darreres setmanes han augmentat el nivell de les aigües, que acaronen les fulles dels arbres tot creant idíl·lics miralls de mil colors mentre els cignes exploren els seus marges. Travessem poblets amb les seves esglésies coronades per campanars guarnits amb colors brillants i, allà cap al migdia, amb 60 Km recorreguts i el dipòsit amb la llum de reserva encesa, ens aturem a Baume-les-Dames per visitar la boulangerie local.
Hem arribat a Montbéliard abans
del que ens pensàvem i valorem si allargar l’etapa per tal d’aprofitar el bon
temps però pel que sembla l’oferta d’allotjament fins a Mulhouse és escassa, per la qual cosa decidim fer parada i fonda i,
de pas, visitar el Châteu des Ducs de
Wurttemberg, una agradable pedalada pel centre de la vila.
Avui és el dia en que ingressem oficialment a l’Alsàcia. Continuem recorrent el canal tot deixant a la nostra esquerra l’accés a la històrica i inexpugnable ciutat de Belfort. Aquesta vila representa el darrer reducte de la dignitat gala des de que, allà cap a l’any 1870, França va perdre les províncies de l’Alsàcia i la Mosel·la a la guerra franco-prussiana amb l’excepció de Belfort, que va oposar una heroica resistència motiu pel qual en l’actualitat no forma part de la regió del Grand-Est sinó que roman circumscrita, com a darrer bastió, dins la regió Bourgogne-Franche-Comté que ens disposem a abandonar.
L’ALSÀCIA
Ingressem a l’Alsàcia pel departament de l’Haut Rhin. El Canal du Rhône au
Rhin ens mena directament al centre de Mulhouse (o Mülhausen), la segona ciutat
de l’Alsàcia després d’Estrasburg. Al davant de l’estació de trens uns rètols
indiquen la separació de les Eurovélo 6 (que hem seguit els darrers dies) i
l’Eurovélo 5, que és la que prenem a continuació i que uneix Brindisi amb
Londres. Mentrestant, observem com a les aigües del canal un coipú albí enorme s´hi
capbussa alegrement, potser per celebrar la proximitat del Rhin a escassos
quilòmetres.
Nosaltres tombem en sentit nord-oest cap a Cernay. Aviat ens adonem que la
senyalització de l’EV5 no té res a veure amb la que hem anat seguit fins ara.
Ens extraviem a les afores de Mulhouse i hem de parar reiteradament per no
perdre el camí, barallant-nos amb el GPS i suant de valent en un dia en que
sembla que hagi tornat l’estiu. Finalment aconseguim arribar al càmping de Cernay
que ens depara una sorpresa: la presència de cigonyes. I és que, tal com
comprovarem al llarg dels següents dies, aquestes simpàtiques aus són un dels
símbols de l’Alsàcia i se les pot trobar dins dels seus gegantins nius en
teulades, campanars i copes dels arbres.
L’Alsàcia es troba delimitada a l’oest per la serralada dels Vosges, barrera
natural que la separa de la Lorena, i a l’est pel riu Rhin que llisca paral·lel
a la frontera alemanya. Es tracta una franja de terreny d’uns 250 Km de llarg
esquitxada per preciosos poblets medievals envoltats de vinyes que produeixen
uns dels millors vins del món. Escenari de mil batalles, aquesta regió ha
basculat entre França i Alemanya al llarg dels segles, fet que explica que en
l’actualitat la toponímia sigui bilingüe.
Al nostre davant se’ns dibuixen dues alternatives: abordar l’Alsàcia “des
de les altures”, seguint la Route des Crêtes, o bé pedalar per la vessant
oriental dels Vosges en l’anomenada Véloroute
du Vignoble.
Decidim endinsar-nos dins del Parc naturel régional des Ballons des Vosges
prenent la D431 seguint la Route des Crêtes. La carretera, molt aèria, segueix
la carena de la serralada i travessa el parc, una magnífica manera de
visitar-lo; l’escalada és dura, durant uns 25 quilòmetres superem més de 1000
metres d’alçada travessant boscos de pins, fagedes i avets fins a coronar el Col
du Grand Ballon (1343m). A mitja ascensió ens aturem per visitar la Nécropole nationale du
Silberloch-Hartmannswillerkopf que amb prop de 1300 tombes constitueix un
memorial que recorda els combats que van tenir lloc en aquesta zona durant la
1era guerra mundial. I és que al llarg de les dues grans guerres del segle
passat els exèrcits francès i alemany es van disputar cada pam de terreny amb
un nombre elevadíssim de baixes. De fet, la Route des Crêtes que seguim va ser
creada originàriament per l’exèrcit francès per tal de facilitar el trasllat de
tropes i armament per aquests paratges d’alt valor estratègic.
Adalt de tot, al coll, lliguem les bicicletes i prenem un corriol que ens mena en poc més de
10 minuts a unes antenes que regulen el trànsit aeri (alçada 1424m) i que
constitueixen el punt més elevat del parc. Al costat contemplen l’enorme globus
blanquinós que ens ha servit de referència durant els darrers quilòmetres de
l’ascensió.
Continuem la pedalada gaudint de magnífiques vistes: a la nostra esquerra,
al fons, les valls de la Lorena, amb bucòlics llacs, prats florits i ramats de
vaques pasturant que no tenen res a envejar als de les valls suïsses; a la
dreta, la planura de l’Alsàcia amb el Rhin que llisca paral·lel a la serralada
dels Vosges i, més enllà, ja en terres alemanyes, les muntanyes de la Selva
Negra. Som a cavall dels departaments de l’Haut-Rhin i el dels Vosgues i la carretera va serpentejant fins assolir
el col de la Schlucht (1139m). En aquest punt aprofito per fotografiar caps de
bestiar espectaculars, amb els cossos pigats amb tonalitats fosques tot lluint
uns pesats esquellots mentre ens contemplen amb indiferència.
Abandonem les alçades virant cap a la nostra dreta i emprenem un llarg i pronunciat descens per la D417 fins a desembocar a la vall del Munster on trobem en primer lloc la localitat que dona nom a la regió (que deriva del mot “monestir”) i que és famosa pels seus formatges. Aprofitem per aconseguir uns plànols a l’oficina de turisme i continuem la pedalada, ara envoltats de turons replets de plantacions de vinyes infinites que perfumen l’ambient i ens omplen d’optimisme fins arribar a la nostra destinació, la bonica Turckheim, on acampem sota l’atenta mirada d’unes cigonyes.
L’endemà decidim aparcar les bicis i visitar la veïna Colmar, capital del
departament de l’Haut-Rhin. La ciutat és preciosa si bé un pèl massa turística
pel meu gust. Comencem la visita pel museu UnterLinden que conté el famós
retaule d’Issenheim així com una gran varietat d’obres del gòtic i del
Renaixement de l’Alt Rhin. Aquest museu, ubicat en un antic convent de monges,
constitueix una parada obligatòria, sent, amb tota justícia, el museu més
visitat de l’Alsàcia.
Passegem pel centre històric admirant les precioses cases amb entramats de
fusta, decorades amb alegres colors a les façanes, finalitzant el recorregut a l’antic barri de
pescadors on actualment naveguen embarcacions turístiques solcant les aigües
dels canals, fet pel qual aquesta zona és coneguda com la “Petite Venise”.
Però no tot són flors i violes a la plàcida Alsàcia, i inesperadament
comencem a sentir una remor de fons que dona pas a una contundent manifestació
en contra de les mesures anti-Covid implantades pel govern francès com, per
exemple, l’obligació de presentar el passaport sanitari per accedir als
restaurants.
I al vespre, de nou a Turckheim, participo en una passejada popular
guiada per un “sereno”. Aquest històric personatge, guarnit amb capa negra,
barret d’època i auxiliat amb un fanal, una llança i un corn metàl·lic, convida
a seguir-lo en la ronda que realitza fa més de 500 anys i que permet apreciar
les meravelles d’aquest petit poble medieval que va florir al voltant de la
indústria del vi.
No volem abandonar aquest bocí de l’Alsàcia sense visitar la petita aldea
d’Eguisheim, considerada per molts com el poble més bonic de la regió i un dels
més macos de França. Així doncs, a primer hora del matí recollim la tenda i
pedalem els escassos quilòmetres que separen les dues poblacions.
Els carrers d’Eguisheim segueixen
una distribució concèntrica que pivoten sobre la cèntrica plaça que va veure
néixer el papa Lleó IX. El paviment està sembrat de llambordes, les façanes de
les cases presenten els vius colors característic dels habitatges de la zona i
tots els balcons i finestres estan guarnits amb generosos rams de flors. A més,
els blasons de les cases recorden el passat de la vila, molt lligat al comerç
vitícola, i uns rètols il·lustratius expliquen la vida i oficis a l’època
medieval.
Pedalem entremig de vinyes per la Véloroute du Vignoble en un altre dia fantàstic fent parada a Kaysersberg i posteriorment a Riquewihr. En aquestes del viatge ja he esgotat els adjectius per definir la bellesa dels diferents poblets que creuem així com la placidesa del paisatge. Certament sembla que ens trobem dins d’un conte de Hansel i Gretel i el nostre estat d’eufòria només es veu escapçat per la tempesta que ens sorprèn al càmping.
Ens recuperem de l’ensurt amb un generós sopar: un Jambonneau on el tall de
cuixa de porc no cabia al plat i una
ració de Baeckaoffa que desafiava qualsevol analítica de colesterol. I és que
la cuina alsaciana no està pensada per a vegetarians: la xarcuteria, embotits,
els estofats, les salsitxes....formen part de la majoria de plats (també de la famosa
Choucroute, el plat nacional a on, a més de la col fermentada com a ingredient
principal, no hi falten la cansalada, salsitxes, etc...)
I, per acompanyar aquest excés de calories, ja posats, res millor que un
got de vi blanc de la famosa varietat local, el Riesling.
Continuem el nostre viatge a través de vinyes visitant poblets de fantasia com Ribeauvillé, Bergheim, etc...són aldees medievals amb un encant innegable, perfectament conservades i que no ens deixen indiferents. D’aquesta manera arribem a Sélestat i, aprofitant que anem bé de temps i un cop plantada la tenda, optem per escalar els gairebé 14 Km que ens separen de la imponent silueta del castell de Haut-Koenigsbourg, tot superant 500 metres de desnivell fins assolir els 757 metres. Lliguem les bicicletes a l’entrada i visitem aquesta magnífica fortalesa restaurada pel Kàiser Guillem II al 1900 (en aquella època l’Alsàcia pertanyia a l’imperi alemany).
Aquest castell impressiona per la verticalitat dels seus murs així com per
la tonalitat rogenca de les seves muralles. La visita segueix un circuit que
recorre les diferents dependències: pati, pont llevadís, cuina, celler,
capella... destacant la part noble amb nombrosos elements de la vida
quotidiana: tapissos, armadures, mobiliari, estufa de ceràmica, etc...que
ajuden a recrear l’època medieval i renaixentista. Després de superar un bon
tram d’escales s’hi accedeix a una plataforma ubicada a la part superior de la
fortalesa des d’on gaudim de vistes espectaculars sobre l’Alsàcia, just al
costat d’una mostra de peces d’artilleria. Ens podem considerar afortunats
perquè tenim el temps just per completar la visita abans que tanquin el
recinte. Ara toca recuperar les bicicletes, abrigar-se i emprendre la baixada
fins al càmping. Per sopar, menú de Mc Donalds al costat d’una benzinera mentre
la pluja torna a fer acte de presència.
L’endemà pleguem la tenda mentre espantem els nombrosos mosquits. La gent
comenta que no és normal una infestació de mosquits com la que estem patint aquest
estiu, i pel que sembla, l’explicació podria estar relacionada amb els aiguats
i inundacions que s’hi van registrar el passat juliol a la veïna Alemanya,
possiblement lligats amb el canvi climàtic.
Ens dirigim cap al nord per la Véloroute du Vignoble. Pedalem per una
discreta pista asfaltada deixant a dreta i esquerra extensions de ceps que
s’exploten des de temps immemorials. Aquesta ruta s’estén just on els boscos
dels Vosges, a la nostra esquerra, conflueixen amb la planura de l’Alsàcia que s’obre a la nostra
dreta. Travessen precioses aldees com Dambach-la-Ville, Andlau...tots poblets
de postal que s’anuncien de lluny pels seus campanars punxeguts i les teulades
triangulars de les seves cases. Endrapem uns entrepans a Barr, asseguts en un
banc de la plaça de l’Ajuntament mentre admirem la preciosa estatueta neoclàssica
emplaçada al mig de la font que representa un infant escoltant la remor del mar,
flanquejada per unes faroles de forja i, com no podia ser d’una altra manera,
tot guarnit amb mil poms de flors. L’edifici de l’Ajuntament, del 1640, presideix
la plaça, amb una planta baixa porticada i una façana vermella coronada per un
campanar d’agulla.
Finalment arribem a Obernai, una de les poblacions més famoses de la regió.
Acampem a les afores i baixem al centre històric admirant els seus tresors: l’església
neogòtica de St Pierre et Paul, un curiós pou renaixentista bellament esculpit,
el campanar i com no, les seves cases amb entramats de fusta i façanes de
vistosos colors. A l’hora del sopar creiem que és el moment d’atrevir-nos amb
la Choucroute, que ens proporciona les calories suficients per tornar al
càmping caminant.
Voldria comentar en aquest punt que l’Alsàcia és coneguda sobretot per les
fires i mercats que s’hi celebren al Nadal i que, juntament amb el vi, són els
seus dos principals atractius turístics. No tinc cap dubte que visitar aquestes
contrades per Nadal deu ser una experiència inoblidable però seria una injustícia
relegar l’Alsàcia la resta de l’any, per mi una de les regions més belles de
França.
Ens dirigim cap al nord, cap a la frontera alemanya mirant de reüll l’estat
del cel. El dia està força tapat i amenaça pluja, un dia rúfol, un dia de
tardor. Som a l’Alsàcia menys turística que coincideix amb el final de la Véloroute
des Vignobles. En cada poble constatem l’empremta alemanya sentint al nostre
voltant el dialecte local i observant rètols amb la llegenda “Im Elsass” arreu,
reivindicant el passat germànic d’aquesta regió. De tradició bilingüe, tothom
coneix l’alemany (o l’alsacià, molt semblant) i el francès.
Segons em comenten vàries persones, la majoria de la població se sent
còmoda amb l’status quo actual i no desitgen desvincular-se de l’estat francès
per por a perdre les prestacions actuals; en un marc d’integració europea, la
seva aspiració apunta a una major autonomia i reconeixement de la seva
idiosincràsia, però dins l’estat francès.
Seguim pistes asfaltades perfectament senyalitzades tot creuant Molsheim,
Wasselonne, Marmoutier...i a Saverne enllacem amb l’Eurovélo 5, pedalant de
forma relaxada per un tram de canal que comunica amb el Rhin. A l’alçada de Steinbourg
contemplem nius de cigonyes coincidint amb la transició del paisatge, que gradualment
substitueix les vinyes per camps de blat. Finalment assolim Haguenau on fem la
darrera plantada de la tenda.
Encetem la darrera etapa d’aquest viatge, i també la més llarga (al final
ens sortiran 153 Km). Som al departament del Bas-Rhin, limítrof amb Alemanya.
Seguim les indicacions de la ruta local 20 que ens condueix per carreteres
discretes fins a Lembach, situat al bell mig del Parc
naturel des Vosges du Nord. Pel camí observem un rètol que
indica la distància a Santiago de Compostela: 2390 Km. Com acostuma a passar,
el dia està força tapat però això no impedeix l’assalt al Col du Pfaffenschlick
(375m). A poc de començar l’ascens ensopeguem amb les restes d’una obra
d’enginyeria militar pertanyent a la línia Maginot, el Four-à-Chaux.
La línia Maginot es va idear com un conjunt defensiu que s’estén al llarg
de 750 Km amb la finalitat de protegir el país enfront d’hipotètiques
invasions. Construïda per França entre el 1929 i el 1940, aviat es va fer
famosa per la seva inoperància per frenar la invasió alemanya. Ha passat a la
història com un exemple de fracàs defensiu, si bé les restes que perduren
constitueixen un testimoni de primera mà de la Segona guerra Mundial.
Malauradament no podem visitar el Four-à-Chaux. Els horaris són molt
limitats i hauríem d’esperar 3-4 hores fins a que obrin la taquilla, temps que
necessitem per completar el nostre itinerari. I és una pena, perquè les fotos
de l’entrada mostren unes instal·lacions subterrànies amb tot el seu equipament
original.
D’aquesta manera, conformant-nos amb la fotografia d’un tanc exterior, ens
acomiadem d’aquest monument històric i continuem l’ascensió fins a coronar el
coll. En aquest punt, envoltats de búnquers, tombem a la dreta i connectem amb
la Véloroute de la vallée de la Lauter. Constatem l’aparició de noves
explotacions de raïm, grans extensions de vinyes que alegren el paisatge. Fem
cap a la localitat fronterera de Wissembourg on dinem uns entrepans i jo
travesso la frontera un parell de quilòmetres només pel capritx de pedalar per
Alemanya.
Se’ns ha fet tard i som conscients de la tirada que encara ens resta fins a
Estrasburg. Col·loquem el pilot automàtic i ens mentalitzem per pedalar de
forma constant i decidida per la Véloroute de la vallée de la Lauter fins a Lauterbourg,
on tombem cap al sud i enllacem amb l’Eurovélo 15. Amb la llum de reserva
encesa entrem en una épicerie per comprar pastes, fruita i beguda amb molta
cafeïna i sense perdre temps continuem pedalant ja que encara ens falten 70 Km.
L’Eurovélo 15 segueix el traçat del Rhin des dels seus orígens a Suïssa
fins a la desembocadura holandesa al llarg de 1230 Km. Quan vam planificar el
recorregut pensàvem que tota l’estona pedalejaríem a la vora del gran riu però
la realitat és que la majoria del traçat que vam completar transcorre d’esquena
a aquesta via fluvial. M’agradaria explicar que vam gaudir d’aquesta darrera
etapa però la realitat és que a mesura que avançava el dia l’angoixa s’anava
apoderant del nostre esperit: cada vegada estàvem més cansats i assistíem
impotents a la possibilitat, cada cop
més real, d’arribar a Estrasburg de fosc. Vam sospesar prendre un tren per
estalviar-nos els darrers 30 Km però finalment vam optar per mantenir l’aposta
i continuar pedalant com autòmats. D’aquesta manera, després d’esprémer el
cos al límit, aconseguim arribar a la
recepció de l’hotel amb els darrers rajos de sol.
I, abans de tornar en tren a Lyon, dediquem un parell de jornades a visitar
Estrasburg, capital de l’Alsàcia i una de les ciutats més boniques del país. A
cavall de França i Alemanya, ens sorprèn el casc antic amb la gran concentració
de cases medievals, els bulevards florits a la vora del riu i la seva magnifica
catedral que de fet va ser la més alta del món fins al 1874 i, amb tota
justícia, la segona més visitada de França després de la de Notre-Dame de
París.
Igualment aprofitem per fer una visita a la seu oficial del Parlament Europeu; pensàvem que ens hauríem de conformar amb unes fotografies exteriors i ens vam trobar amb un programa de visites autoguiades gratuïtes, la veritat és que va valdre la pena contemplar la imatge de l’hemicicle que tantes vegades hem vist al telenotícies i recórrer els seus passadissos.
Un altre fet que ens va sorprendre va ser la gran quantitat de carrils-bici
(pel que sembla, l’àrea metropolitana compta amb uns 600 Km), sent Estrasburg
la primera ciutat de França i la quarta d’Europa pel que fa a la implantació
d’aquestes vies.
I, ara sí, ens acomiadem de l’Alsàcia i d’aquest viatge tastant
l’especialitat local, la deliciosa Tarte Flambée, una mena de pizza molt prima
amb una base de crema i ceba suau que em fa qüestionar si realment he d’agafar
el tren.
ETAPA |
INICI |
FINAL |
KM |
|
|
|
|
1 |
Lyon |
Mâcon |
97 |
2 |
Mâcon |
Cormatin |
56+27 |
3 |
Cormatin |
Palinges |
79 |
4 |
Palinges |
Bourbon-Lancy |
71 |
5 |
Bourbon-Lancy |
Châtillon-Bazois |
96 |
6 |
Châtillon-Bazois |
Coulanges-Yonnes |
84 |
7 |
Coulanges-Yonnes |
Vézelay + Auxerre |
104 |
8 |
Auxerre |
Tonnerre |
75 |
9 |
Tonnerre |
Montbard |
69 |
10 |
Montbard |
Pouilly-Auxois |
85 |
11 |
Pouilly-Auxois |
Dijon |
72 |
12 |
Dijon |
Dole |
61 |
13 |
Dole |
Besançon |
67+7 |
14 |
Besançon |
Montbéliard |
95 |
15 |
Montbéliard |
Cernay |
103 |
16 |
Cernay |
Turckheim |
92 |
17 |
Turckheim |
Riquewihr |
33 |
18 |
Riquewihr |
Sélestat |
54 |
19 |
Sélestat |
Obernai |
40 |
20 |
Obernai |
Haguenau |
102 |
21 |
Haguenau |
Strasbourg |
153 |
|
|
|
|
TOTAL |
|
|
1722 Km |
Viatge
realitzat entre el 24 de juliol i el 22 d’agost de 2021 per la Montse Giravent
i el Francesc Sabater
francescsabater@hotmail.com
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada