WESTERN CAPE

Quan es prepara un viatge a Sud-àfrica
sempre hi ha una qüestió que planeja sobre l’itinerari i que no és cap altra
que el tema de la seguretat. És Sud-àfrica un destí segur? És factible
planificar un recorregut amb bicicleta sense assumir un risc excessiu?
Aquest punt ens va preocupar
mentre recopilaven informació per muntar el nostre viatge ja que la majoria d’opinions
i experiències que es poden trobar per internet provenen d’agències turístiques
(que evidentment animen a participar en les seves activitats, majoritàriament
circuits organitzats per la Garden Route)
mentre que les valoracions dels turistes “que van per lliure” eren més
diverses, incloent-hi alguna ressenya preocupant.
Veja’m...
Aterrem a Ciutat del Cap amb la
intenció de pedalar per la província de Western
Cape situada a l’extrem sud-occidental del continent. En sortir de l’avió
ens recull puntual una furgoneta i ens transporta amb les nostres caixes de
bicicletes fins a Green Point, una de
les zones més aconsellables on allotjar-se.
Ja pel camí ens sorprèn la
quantitat de barraques en suburbis densament poblats als marges de l’autovia.
Observem els primers nens despullats, ramats de bens al costat dels vehicles i un ambient de misèria generalitzada...que s’esvaeix com per art de màgia a mesura
que ens apropem a la ciutat. Deixem enrere els sostres de metall galvanitzat
tan propis de les zones menys afavorides per submergir-nos en urbanitzacions on
viu la població benestant del país.
La furgoneta aparca al davant del
nostre allotjament. Mentre estaciona contemplo la presència da càmeres de
seguretat i rètols al carrer que aconsellen no deixar cap objecte de valor a la
vista, fet inquietant que no contribueix a relaxar les nostres pors.
A l’interior del lodge, però, tot és diferent. Ingressem
dins d’un oasi de pau, un ambient segur que ens reconforta després de
moltíssimes hores de vol i on ens ofereixen tota mena de facilitats com la
custòdia de les caixes de les bicis fins al nostre retorn o consells sobre la
ruta a seguir.
L’endemà prenem la temperatura a
Ciutat del Cap caminant hores i hores pels principals punts de la ciutat. Inicialment
transitem pel davant del famós Stadium,
de disseny futurista i que va substituir l’antic estadi amb motiu de la Copa
del Món de futbol del 2010. Seguidament recorrem els antics molls de la zona
del Waterfront , un dels espais més
turístics de la ciutat on els antics magatzems i instal·lacions portuàries han
deixat pas a múltiples botigues i restaurants que recorden molt al Moll de la
Fusta de la Barcelona post-olímpica.
Continuem el nostre recorregut
visitant l’antic castell de Bona Esperança, primer bastió erigit pels
holandesos a la segona meitat del segle XVII. Fins aquell moment les
expedicions europees es limitaven a colonitzar illes properes a la costa com
les Canàries o Cap Verd per la por a endinsar-se en terres desconegudes, però
va ser la Companyia Holandesa de les Índies Orientals qui va establir el primer
assentament al continent africà amb la finalitat d’oferir un punt d’abastiment
als vaixells europeus que es dirigien cap a l'Àsia a la recerca d’espècies.
Originàriament aquest edifici es va construir a primera línia de la costa però
el pas dels segles l’ha desplaçat a l’interior per la franja de terreny guanyat
al mar.
Deambulem per les seves dependències
immersos en un ambient pre-colonial, gaudint de diferents exposicions entre les
que destaca una sala dedicada a les guerres anglo-Bòer i que tant han marcat l’esdevenidor
del país.
De fet la història de Sud-àfrica
està condicionada per la pugna entre holandesos i britànics pel control de
Ciutat del Cap i que va culminar amb la derrota neerlandesa. Els colons
holandesos (també anomenats Bòers), en un afany per fugir de l’administració
britànica i continuar vivint segons els seus dictats calvinistes, van decidir traslladar-se
a l’interior del país mitjançant successives onades migratòries que són
conegudes com “el Gran Trek”. Al llarg dels anys milers de carretes tirades per
bous i cavalls van iniciar un èpic viatge travessant rius i muntanyes i
repoblant el país fins a indrets tant allunyats com els actuals Zimbabwe o
Namíbia. Aquest fet constitueix un dels
trets diferencials més reivindicats pels actuals Afrikaners (els descendents dels
Bòers) i es recorda en múltiples exposicions i museus a l’entrada de les poblacions que es van fundar al pas d’aquest
moviment migratori.
Ara bé, la historiografia oficial tendeix a ignorar el gran perjudicat d’aquest capítol, la població autòctona, que va ser desplaçada progressivament dels seus assentaments i va acabar treballant pels colons en condicions d’esclavatge. Lluny de millorar amb el pas del temps, l’estatus dels negres i mestissos (“coloured”) va anar empitjorant fins assolir el màxim nivell d’ignomínia al període de segregació racial conegut com l’Apartheid (1948-començament dels 90).
Actualment el govern sud-africà
impulsa una política encaminada a revertir els efectes de tants anys de
discriminació institucional, si bé la impressió que tinc és que les diferències
persisteixen i que mentre una gran part de la població negra malviu en
assentaments de barraques a les perifèries de les ciutats, els blancs continuen
gaudint d’una situació privilegiada residint en barris benestants amb tota mena
de comoditats.
Pugem les escales de la fortalesa
per accedir a les muralles exteriors des d’on gaudim d’immillorables vistes
sobre el principal atractiu turístic de la ciutat, la Table Mountain. Es tracta d’una plataforma rocosa d’uns 3 Km de
llargària situada a 1000 metres d’altitud que emmarca la ciutat i que es troba
ubicada en un extrem de la serralada de la península del Cap. Tot i que la seva
contemplació ens crida a pujar-hi, decidim demorar la visita d’aquesta
meravella natural pel final del viatge i continuem amb el recorregut a peu de
la ciutat.
A la vora del castell s’alça
l’ajuntament de la ciutat on observem a la façana exterior l’estàtua de Nelson
Mandela rememorant el cèlebre discurs que va pronunciar en aquest mateix indret el
mateix dia del seu alliberament, l’11 de febrer de 1990.
El nostre passeig ens porta als
barris més comercials, el Green Market
(zona d’artesania) i Long Street,
l’artèria més carismàtica amb edificis de l’època victoriana, molts d’ells
ocupats per restaurants i negocis. Finalitzem l’itinerari deambulant pels
carrers del pintoresc barri de Bo-Kaap,
originàriament refugi d’esclaus i mercaders malais que destaca per les seves
acolorides façanes ubicades als peus del Signal
Hill.
L’endemà comencem la pedalada
abandonant Ciutat del Cap per la façana marítima tot travessant el barri
residencial de Sea Point. Un marcat vent en contra condiciona la nostra
marxa mentre recorrem la carretera que es dirigeix cap al sud (Victoria road) a
través de la península del Cap, tenint la precaució de conduir per l’esquerra.
A l’alçada de Camps Bay s’erigeix al
davant nostre un panorama dramàtic, colpidor, la serralada dels 12 apòstols,
una prolongació de la Table Mountain
que s’estén cap al sud formant una carena de penya-segats i barrancs que ens
acompanyarà fins a la badia de Hout Bay.
A continuació la ruta recorre
l’espectacular Chapman’s Peak Drive,
una carretera costanera panoràmica amb grans vistes sobre l’oceà que s’inicia
en Hout Bay i finalitza 9 Km més
enllà a les platges de Noordhoek.
Aquest tram de carretera és molt popular entre els ciclistes (que per cert no
han de pagar peatge, contràriament a la resta de vehicles) i està considerada
com una de les més belles del món, si bé cal tenir en compte les fortes
ràfegues de vent que escombren la regió. Tal i com succeeix amb moltes de les
carreteres i passos del país, la seva construcció constitueix un exercici de
voluntat per la dificultat de foradar un terreny rocallós en condicions climatològiques
adverses.
Deixem enrere les aigües de color
verd clar de Noordhoek i creuem la
península del Cap tot escalant un petit coll amb un persistent vent de cara. El
descens per la vessant oposada ens durà a la població de Simon’s Town, localitat banyada per les aigües de False Bay i on establirem la nostra base
per explorar Cape Point.
A la tarda visitem la famosa
reserva de pingüins de Boulders Penguin
on gaudim de la contemplació d’aquestes simpàtiques aus. Una passarel·la de
fusta s’endinsa entre dunes i enormes roques de granit fins a desembocar en un
mirador a la mateixa platja on s’hi acumulen centenars de pingüins. Nosaltres
restem hipnotitzats observant les evolucions d’aquests animals i el temps passa
sense adonar-nos. Pel camí de tornada ensopeguem amb damans, uns mamífers
d’aspecte semblant al d’una marmota present en l’hemisferi sud del continent.
Sopem en un restaurant local un
plat de fish and calamars i cometo
l’error de demanar, a més, una lasanya, sent incapaç d’acabar-m’ho tot però
aprenent que en aquest país mai s’ha de demanar més d’un plat si no es vol
acabar amb un rentat d’estómac...
L’endemà ens dirigim cap a
l’extrem sud-oest del continent o, el que és el mateix, cap al Cap de Bona Esperança, descobert per Bartolomeu Dias el 1486. Inicialment el navegant
portuguès va batejar aquest indret com el Cap de les Tempestes, però el monarca
João II va considerar que aquest nom duria malastrugança a les successives
expedicions a les Índies, raó per la qual va decidir canviar la seva
denominació per un nom més amable.
Pedalem fins a l’entrada de la
reserva natural de Cape Point,
compresa dins del Table Mountain National
Park amb un marcat vent en contra. Ens dirigim per una carretera estreta
avançant entre platges i badies fins al Cap de Bona Esperança, gaudint d’un
entorn idíl·lic dominat pel fynbos.
El fynbos es pot definir com un
ecosistema vegetal propi de la província de Western
Cape amb una rica biodiversitat, entre les que destaquen les protees, unes flors
endèmiques d’un vermell brillant que constitueixen un dels símbols del país. L’aspecte
és el d’una extensió infinita de matolls d’aspecte aspre entre els que
emergeixen delicades flors i que segons com recorda un jardí mediterrani.
Ens acostem al final del camí franquejats per uns estruços a escassos metres del mar i la presència ocasional de babuïns rastrejant la zona a la recerca de menjar. Al final de la carretera ensopeguem, als peus d’un discret penya-segat en descomposició, una cua de turistes i diversos vehicles que esperen el torn per fotografiar-se al costat de l’icònic rètol que anuncia, a la vora d’unes roques, el punt més al sud-oest del continent africà; cal assenyalar que persisteix la confusió entre aquest indret i el punt més meridional d’Àfrica, honor que recau sobre el cap Agulhas, uns centenars de quilòmetres més al sud-est, ubicació on conflueixen les aigües dels oceans Índic i Atlàntic.
Fetes les fotografies de rigor
recuperem les bicicletes i ens dirigim a un altre dels punts emblemàtics de la
reserva, el far de Cape Point,
emplaçat a dalt d’un promontori i al que s´hi accedeix mitjançant un cremallera
o bé caminant. Després d’una curta passejada assolim el mirador des d’on gaudim
de vistes privilegiades sobre la reserva, competint amb altres turistes per
cada pam de terreny.
De tornada a les portes de la
reserva ens aturem al costat d’un parell de creus enormes erigides en record
dels navegants portuguesos, al meu parer escàs homenatge als intrèpids
aventurers que van gosar explorar aquestes perilloses aigües abans que ningú.
L’endemà abandonem Simon’s Town recorrent la costa en sentit ascendent. Esmorzem a la veïna Fish Hoek uns deliciosos muffins i cafè i continuem pedalant circumval·lant la badia de False Bay amb vent d’esquena que aixeca la sorra de la platja i se’ns cola per tot arreu. Aquesta sorra tendeix a acumular-se a la carretera i, en algun moment, la cobreix gairebé completament i ens obliga a caminar arrossegant les bicicletes.
Més endavant observem, al costat
d’abocadors, assentaments de xaboles que s’estenen fins a l’infinit i que
destaquen de lluny per la brillantor que es desprèn de les teulades,
construïdes amb plaques metàl·liques. És precisament en aquests espais on
malviu part de la població negra i on, tal i com explico més endavant, cal anar
amb compte per evitar ensurts desagradables.
La ruta ens mostra les
contradiccions del país al travessar poblacions orientades al turisme de surf i
platja com Strand i Gordon’s Bay, situades als peus de les
muntanyes Hottentots Holland. En aquestes
localitats observem tota mena de luxe i serveis destinats a una població
benestant majoritàriament blanca, destacant algun gratacels de gust dubtós a
primera línia de la costa.
Dinem unes hamburgueses a Gordon’s Bay i ens disposem a recórrer
la R44 per un dels trams més espectaculars de la costa fins a Rooi-Els i que rep el nom de Clarence Drive. Segons s’assegura, des
dels miradors s'hi poden contemplar balenes dirigint-se a les zones de cria, raó
per la qual s’ha rebatejat aquest segment com la Whale Coast Route. La ruta s’endinsa en un paratge natural de gran
bellesa on abunden les floretes de vius colors i les àmplies vistes sobre el
mar.
Fem nit a Betty’s Bay i l’endemà continuem recorrent la carretera a la vora
del mar fins assolir Hermanus, considerat
com el lloc més propici per veure balenes de tot el país i un dels millors del
món, així com la base d’operacions de les empreses que organitzen sortides per observar
l’inquietant tauró blanc...des d’una gàbia parcialment submergida a l’aigua.
Nosaltres arribem a mitjans de
novembre, i si bé sembla que encara és possible visualitzar algun cetaci, la
realitat és que la majoria d’exemplars ja han emigrat a les fredes aigües de
l’Antàrtida. La gràcia d’aquesta població és un caminet arran de costa des del
que s’hi poden veure les balenes sense necessitat d’embarcar-se en un dels
vaixells que s’anuncien a les oficines de turisme. D’aquesta manera, un cop
ocupada la nostra habitació a l’alberg, decidim provar sort i recórrer a peu el
sender...sense gaire èxit. La passejada, això sí, és força agradable i ofereix
magnífiques vistes sobre un paratge de litoral esquitxat de roques escarpades
on trenquen les onades.
L’endemà abandonem la costa i ens
dirigim cap a l’est a la recerca de Bredasdorp.
Esmorzem a Stanford en un d’aquells
establiments a peu de carretera tan típics on alternen la venda de productes
artesanals amb el servei de restauració. Després d’un àpat a base de llonganissa,
ou ferrat, mongetes, patata bullida, suc de taronja i cafè ens endinsem en un paratge
d’extensions infinites amb hectàrees i més hectàrees de cereal (blat, gira-sol,
blat de moro...) i vinyes. Som a la regió de l’Overberg, el graner de Sud-àfrica.
Pedalem per un terreny ondulat
sense pràcticament cap ombra. El sol pica de valent i ens obliga a carregar
litres d’aigua i Coca-Cola en una benzinera de Napier. Més endavant observem ramats d’ovelles Merino amb els seus
gruixuts collarets de llana abans d’assolir el nostre objectiu, Bredasdorp, localitat amb una clara
ànima agrària. Mentre busquem el nostre allotjament observem la concentració de
sitges on s’emmagatzema el gra i el trànsit de camions dirigint-se a les
cooperatives.
Continuem travessant l’Overberg cap al seu extrem nord
oriental, cap a Swellendam, a través
de llargues rectes i un perfil sinuós seguint el traçat de la R319. Declinem
l’opció de desviar-nos cap al sud a la recerca del punt més austral d’Àfrica,
el Cap d’Agulhas, ja que l’excursió
ens obligaria a invertir un parell de jornades extres.
Enmig dels camps de cereals
distingim una parella de grues, l’au nacional del país. D’un color blau clar
preciós, aquests ocells actualment es troben en perill d’extinció per l’ús
creixent de pesticides i la desaparició progressiva del seu hàbitat. La seva
contemplació ens alegra el matí, admirant el seu posat majestuós tot destacant
la seva silueta sobre els camps daurats.
Ingressem a Swellendam per la carretera principal N2 contemplant ostentoses mansions
d’època colonial repartides als marges de la carretera, un ric patrimoni
arquitectònic del tercer assentament més antic del país. Efectivament, la
població va ser fundada al 1743 per la Companyia Holandesa de les Índies
Orientals durant la seva expansió cap a l’interior del país; curiosament, pocs
anys després els habitants de la zona van expressar el seu malestar pel règim
holandès de Ciutat del Cap i van instaurar la “República de Swellendam” si bé aquesta va tenir una
curta durada de tan sols 6 mesos, el temps que van trigar els nous administradors
britànics a derrocar el règim...
Som a la base de les muntanyes Langeberg i punt d’inici per a molts de
la Garden Route, possiblement la ruta
turística més popular del país que uneix Cape
Town amb Port Elizabeth. Per
esmorzar ingerim la nostra ració habitual de colesterol (ous remenats,
salsitxes, bacon, mongetes...) i tornem a la bicicleta vorejant la base de les Langeberg seguint una discreta
carretera paral·lela a la N2. En un revolt tancat a la nostra esquerra neix la
R324 que, de pujada, condueix al Tradouw
Pass, pas de muntanya que uneix les poblacions de Swellendam i Barrydale i
que representa la porta d’entrada al Little
Karoo. Nosaltres continuem recte superant un tram d’uns 10 quilòmetres de
pista en lleuger ascens fins assolir els 370 m d'altitud per, seguidament, pedalar de
baixada fins a Heidelberg.
Fa molta calor i estem empolsegats com croquetes; ens refugiem a sota dels portals d’un comerç mentre devorem pastes, plàtans i més Coca-Cola. Tenim la sensació de trobar-nos al bell mig d’una pel·lícula del Far-West: matolls recorrent l’amplitud de carrers buits, edificacions de fusta i personatges peculiars que ens observen amb una mirada inquietant...no ens estranyaria coincidir amb Clint Eastwood desenfundant sota els acords d’Ennio Morricone...
Deixem enrere Heidelberg i encetem el darrer tram de
la jornada recorrent un terreny força sinuós i trenca-cames. Ens aturem en una
finca per fotografiar un grup d’estruços abans d’arribar al nostre destí, Riversdale.
L’endemà travessem les muntanyes Langeberg per la R323 escalant el Garcia’s Pass que enllaça Riversdale
amb la població de Ladismith. Coronem
el pas (540m) després de 9 Km d’ascens per una carretera perfectament
asfaltada. A dalt de tot trobem un altiplà àrid i d’extensions infinites, la
porta d’entrada a la regió de Little
Karoo.
Iniciem el descens aturant-nos a
l’únic establiment que existeix en la nostra ruta i que té un nom
impronunciable, Muiskraal. En
realitat es tracta d’una botiga-obrador que envasa l’oli extret de les
finques veïnes. Aprofitem l’aturada per descansar i prendre unes begudes a
l’ombra del local abans d’afrontar la segona part de la ruta i que transcorre
íntegrament per pistes polsegoses.
Ens desviem a la dreta en
direcció est per una pista delimitada per filferros i que es troba en bon
estat. De tant en tant observem, de lluny, algun antílop mentre que per sobre
nostre sobrevolen aus estepàries. Som en un terreny desèrtic amb la sola
excepció d’algun vehicle –pocs- que transita per aquestes pistes i que, tot i
frenar quan circula al nostre costat, aixequen núvols de pols que ens deixen
blancs de sorra. D’aquesta manera pedalem 2-3 hores fins enllaçar amb la R327 (una
altra pista) que mena al poble de Van
Wyksdorp.
No puc dir gran cosa de Van Wyksdorp ja que vam passar de llarg;
estem esgotats, el cel amenaça pluja i encara falta un bon tram per assolir el
nostre objectiu, però sí que ens va envair la sensació de trobar-nos al mig del
no res, un llogaret àrid i –aparentment- abandonat, amb un parell de molins de
vent i un rètol de fusta en una cruïlla indicant la bifurcació cap al complex
de Lodge Rooiberg.
Ens trobem als peus de les
muntanyes Rooiberg. El tram principal
de pista que hem seguit fins ara continua cap a Ladismith mentre que la derivació que hem pres a la dreta s’endinsa
per un paratge natural al cor del Little
Karoo. Sorprèn la varietat de flors de vius colors que destaca sobre el
rerefons d’un cel cada cop més enfosquit anunciant la imminència de la pluja.
La pista, ara en pitjor estat i amb contínues sifonades, ens obliga a esquivar
roques i fer equilibris abans d’assolir les instal·lacions de Lodge Rooiberg que, com un oasi enmig
del desert, ens proporcionarà aixopluc i menjar.
Som els únics hostes d’aquest
complex turístic. De fet, contràriament al que es podria pensar, l’indret
ofereix una àmplia gama de serveis per a totes les butxaques, des de modestos
allotjaments com a qualsevol refugi de muntanya fins a luxoses habitacions en
bungalous, així com un restaurant i la possibilitat de contractar guies per
descobrir les meravelles que amaga la reserva d’Assegaay Bosch Nature.
Al vespre observem unes quantes zebres que s’agrupen al voltant d’un llac, diversos babuïns escombrant la zona així com unes quantes gaseles i niales;
comencen a caure les primeres gotes i el cel s’il·lumina amb llamps, preludi
del xàfec que s’allargarà fins a ben entrada la nit.
L’endemà ens aixequem ben d’hora
per observar la fauna que de nou es dirigeix al llac abans de retirar-se a les
parts altes de la reserva. Després d’un bon esmorzar abandonem el lodge per atacar el nostre següent
objectiu, el Rooiberg Pass (797m). Recorrem
una pista de tonalitat vermellenca accentuada per la pluja caiguda durant la nit.
Durant l’ascens ens envaeix una sensació de solitud mentre ens barallem amb
rampes amb pendents entre el 8-10%. Pedalem uns 19 Km superant trams en mal
estat i gaudint, quan l’esforç ens ho permet, d’àmplies vistes. A dalt del coll
contemplem la vasta extensió de la reserva i, al davant nostre, la imponent
silueta de les muntanyes Swartberg.
Iniciem el descens de camí a Calitzdorp. Aquest segment inicial de
la pista es troba en mal estat, fet que ens obliga a prémer els frens amb
força. En un revolt ensopeguem amb una tortuga de considerables dimensions
mentre anem perdent alçada progressivament.
En acabar la baixada comencen a emergir
les primeres granges d’estruços a les afores de Calitzdorp. Enllacem amb la famosa R62, l’altra gran ruta temàtica
que, juntament amb la R2, constitueixen els principals circuits turístics de la
província, si bé en aquest cas es posa l’accent al món del vi ja que la
carretera recorre unes de les àrees vitícoles més cèlebres del món.
A Calitzdorp ens traiem la pols de la pista mentre devorem el nostre
dinar provinent d’un supermercat (cal assenyalar que els supermercats de
Sud-Àfrica compten amb una secció de plats preparats –freds i calents- molt ben
assortida i a preus molt raonables). Descansem sota un porxo recuperant les
forces necessàries per completar els darrers quilòmetres de la jornada, un tram
de la R62 impecablement ben asfaltada i de perfil pla que ens durà fins a Oudtshoorn, la principal ciutat del Little Karoo considerada com a la
capital mundial de l’estruç.
El paisatge és força àrid i
monòton, amb l’excepció de les muntanyes Swartberg
que emergeixen a la nostra esquerra. Pel camí descobrim estruços separats
de la carretera per tanques de filferro mentre un rètol d’una empresa de menjar
ràpid de proporcions gegantines anuncia, amb un joc de paraules, les delícies
de la carn d’aquest animal “Oudtshoorn,
where great friends meat”.
L’endemà aparquem la bicicleta i
aprofitem la jornada de descans per visitar el museu local, emplaçat en una
antiga escola. Descobrim una interessant exposició dedicada al món de l’estruç
i la seva influència en l’esdevenir de la ciutat. Ens sorprenen fets curiosos
com que un ou d’estruç equival a 20 de gallina, la importància de les plomes en
la moda europea dels anys 20 o un curiós carro tirat per un estruç.
També recorrem una sala on
s’explica la política de deportacions dels habitants originaris (els pobles San i Khoi) en favor dels colons blancs, i com aquests van ser expulsats
de les seves terres, sent relegats a les perifèries de les poblacions on, tot i
les polítiques recents de compensació, s’hi troben actualment.
Al vespre el propietari del
nostre allotjament (com acostuma a passar, una família blanca afrikàner)
insisteix en acompanyar-nos amb el seu vehicle a la zona de restaurants i ens
recull un parell d’hores més tard, assegurant que no és recomanable caminar tot
sols...
Abandonem la població per la R12 en direcció De Rust. Avui creuarem el congost de Meiringspoort que travessa les muntanyes Swartberg, via natural d’accès al Great Karoo. La carretera és preciosa, franquejant curioses formacions rocoses i parets pronunciades tot seguint el curs del riu Grootrivier. El trànsit és gairebé inexistent, si de cas alguns motoristes amb qui coincidim a l’únic establiment que trobem per esmorzar, un bar-garatge difícil de catalogar a l’entrada de Klaarstroom.
La parella que regenta el negoci té un aire d’antics motards que un bon dia van decidir aparcar la moto i es van establir en aquest remot indret. Mentre l’home serveix un cafè reescalfat la dona fregeix uns ous amb cansalada i unes torrades en un fogonet que probablement es remunta al segle passat. Acabem l’esmorzar amb uns gelats i reprenem la ruta sota un sol de justícia.
Seguim pedalant per la R12 i
tombant cap a la R407 tot superant el discret port de Kredouw Pass (1074m). Pel camí observem grups de babuïns pentinant
la zona a la recerca de menjar així com la presència ocasional d’estruços als
marges de la carretera. Ens endinsem dins la vall de Prince Albert, porta d’entrada al Great Karoo, una vasta extensió de terreny semidesèrtic que ocupa
gran part del país.
Prince
Albert, població de reduïdes dimensions, es troba als peus de la vessant
nord de les muntanyes Swartberg i rep
el nom del consort de la reina Victòria. Compta amb uns quants edificis de
l’època victoriana, l’església, un hotel i antigues mansions reconvertides en galeries
d’art que atrauen majoritàriament turistes occidentals però que no
aconsegueixen desterrar la sensació de territori d’última frontera.
L’endemà ens disposem a escalar
el dramàtic coll de muntanya de Swartberg Pass, considerat per molts com
un dels desafiaments més exigents en el món del ciclisme. Aquesta ascensió representa
la via més curta de comunicació entre Oudtshoorn
i Prince Albert i va ser el darrer
gran projecte de l’enginyer Thomas Bain,
responsable de moltes de les infraestructures més espectaculars del país.
Iniciem el trajecte desfem els 5
quilòmetres de carretera per on vam venir ahir; coincidint amb un rètol
anunciant la proximitat del pas ens desviem cap a la dreta abandonant l’asfalt.
Encetem una pista (formalment la
carretera R328) de 27 quilòmetres de llargària que es va enfilant
progressivament entre congosts fins assolir els 1576 metres d’alçada. El
terreny és sec i pedregós, sense cap ombra ni oportunitat de trobar aigua. El
tram final és una successió de corbes en forma de ziga-zagues delimitades per
murs de contenció de pedra, assolint puntualment pendents de fins al 16% i
superant un desnivell de 900 metres. El plat petit és innegociable mentre les
bicicletes basculen sota el pes de les alforges. En un revolt, una noia se
m’acosta amb el seu 4X4 i em demana si necessito aigua, tot animant-me a no
defallir.
Per acabar-ho d’adobar, avui les
previsions indiquen unes màximes de fins a +34ºC. La pujada resulta dolorosa,
la ment activa els seus mecanismes per abstreure’s del rigor de l’ascensió i
només les generoses vistes des del coll i la presència de protees de tonalitats
rogenques a la part final de l’escalada ens animen a completar el repte.
Des de dalt les vistes són
insuperables: en un primer terme valorem la duresa de la pujada, amb la pista
serpentejant entremig de parets plegades fruit de complexes fenòmens geològics,
de tonalitats ocres que recorden la crosta d’un pa acabat de sortir del forn.
Més enllà, una extensió infinita apuntant cap a Namíbia, el Great Karoo, llàstima que les condicions
atmosfèriques no ens permetin apreciar els detalls del paisatge, cremat pel sol.
Emprenem el descens per la
vessant oposada coincidint amb algun ciclista que remunta el port en sentit
contrari des d’Oudtshoorn, una via
més assequible. Els primers quilòmetres són de pista però aviat retrobem
l’asfalt, gairebé coincidint amb l’aparició d’un solitari restaurant anomenat Kobus Se Gat. Devorem uns entrepans i
ens aprovisionem d’aigua a preu de petroli, tant que inclús ens regalen la
darrera ampolla.
Seguim amb la baixada tot
desviant-nos cap a la dreta, cap a Matjesrivier.
Conservem l’asfalt durant uns 13 Km i continuem 30 Km més de pista fins enllaçar amb la
R62 que ens durà a Calitzdorp. Transitem
per un terreny ondulat, sempre paral·lels a la serralada Swartberg. La calor es fa notar, i més quan veiem aparèixer a la
nostra esquerra, a pocs metres del camí, unes enormes girafes i pensem que ens
trobem sota els efectes d’una insolació. En realitat la pista travessa els
terrenys de la Swartberg Game Reserve,
una enorme extensió de terreny delimitada per filferros on s’hi troben, entre
d’altres mamífers, girafes, diverses espècies d’antílops, zebres, els
omnipresents babuïns...i que es veuen fàcilment des de les bicicletes.
Quan arribem a Kruisrivier, un altre assentament amb
nom de fixatge holandès de futbol, ens desviem cap a una caseta habilitada com
a galeria d’art (l’únic que trobem) i ens empassem cadascú dues llimonades
mentre descansem de la duresa de la jornada; ara tan sols resta connectar amb
la R62 i arribar a Calitzdorp, on per
sopar devorem uns filets d’estruç i dormim 25 hores seguides.

L’endemà encetem el retorn a
Ciutat del Cap circulant per la R62 en sentit oest amb la promesa de pedalar
per una de les regions vinícoles més famoses del món. La calor persisteix (el
termòmetre apunta els +33ºC) i es fa sentir amb intensitat quan escalem el coll
de Huisrivierpas (662m), 6’5 Km de
pujada inacabables. Ens aturem a esmorzar en un antiga nau reconvertida en
botiga i servei de begudes i esmorzars, molt típic de les zones despoblades del
país i que acostumen a freqüentar els motoristes abans de continuar cap al
nostre següent objectiu, el port de Seweekspoort.
Quan ens disposem a prendre el desviament corresponent ens topem amb un rètol al
començament de la pista que anuncia l’execució d’obres per reparar els
desperfectes causats per uns aiguats a dalt de les muntanyes, el que ens
ofereix l’excusa perfecta per descartar aquesta nova ascensió, i és que el cos
encara no s’ha recuperat dels esforços de la jornada anterior.
Des de Ladismith ens dirigim a Barrydale
sense abandonar la R62. Com a fet destacable, la presència d’un molest vent en
contra que ens dificulta la marxa. Els paisatges són espectaculars, amb la
serralada de les muntanyes Langeberg a
la nostra esquerra mentre que paulatinament anem deixant enrere el massís de
les Swartberg.
Enmig del no res trobem el mític
“Ronnie’s Sex Shop”, un bar de
carretera que es va fer popular a la dècada del 80’ pel seu decorat, en concret
per exhibir penjats al sostre sostenidors i altres peces de roba interior. Pel
que sembla, tot va començar amb una broma dels amics del propietari (inicialment era una botiga de fruita i
verdures però un bon dia va aparèixer a la paret pintada la paraula Sex); a partir d’aquell moment algunes
de les dones que feien parada al local van començar a deixar uns sostenidors,
la bola es va anar fent més grossa i actualment el local, reconvertit en bar,
atrau turistes d’arreu.
Nosaltres trobem l’establiment
tancat; darrera nostre arriba un grup de motoristes suïssos que, pel que
expliquen, han vingut expressament per fer una cervesa seguint les indicacions
d’altres turistes. Ens conformem amb prendre unes fotos exteriors com a record
i prosseguim la marxa abandonant un local que probablement ha deixat enrere els
seus millors dies. A més, aquest establiment era l’únic punt d’aprovisionament
al nostre recorregut, sort que sempre guardem una mica de pa i formatge a les
alforges com a reserva d’emergència i racionem l’aigua com si es tractés del
tresor més valuós, fet que ens permet recórrer els darrers 26 km fins a Barrydale.
Barrydale és un petit oasi que sorprèn un cop superades les àrides
terres del Klein Karoo que tot just
deixem enrere. El primer cop de vista ofereix una inusual catifa verda on sobta
la quantitat d’arbres fruiters, vinyes i terrenys de conreu.

Ens trobem en una cruïlla: a la
nostra esquerra, les àmplies extensions de cereals de l’Overberg a les que s’hi accedeix superant el Tradouws Pass a través de les muntanyes Langeberg. Aquesta via comunica amb la Garden Route via Swellendam,
força popular entre els turistes.
La nostra ruta continua recta per
la R62, la ruta temàtica dedicada al vi, un altre dels recorreguts més populars
del país. D’acord amb les previsions meteorològiques, el dia comença amb pluja
i així segueix quan acabem el nostre esmorzar a base d’ous, salsitxes,
cansalada, pa i melmelada. Ens equipem amb els impermeables i comencem a
pedalar per un terreny majoritàriament pla fins assolir les rampes de l'Op de Traduwpas (728m), 5 quilòmetres de
pujada discreta.
La resta de l’etapa no comporta cap dificultat. Coincidint amb el cessament de la pluja el terreny esdevé pla i potser un pel monòton fins a Montagu, la nostra següent destinació.
Un cop instal·lats fem un recorregut a peu pels carrers d’aquesta històrica vila. Gràcies a un mapa facilitat per l’oficina de turisme passegem pel centre admirant edificis històrics, majoritàriament de la segona meitat del segle XIX, i que encara ara configuren el nucli de Montagu.
En un extrem de la població ensopeguem amb un petit jardí envoltat d’aigua on s’hi acumula una colònia d’aus, destacant els ibis sagrats africans de tonalitat blanca amb un vistós coll negre, uns quants esplugabous de cap ataronjat i diminuts abellerols. Aprofitant un punt d’observació d’aus passem mitja hora observant les evolucions dels ocells a escassos metres de distància.
El nostre allotjament té el detall
de preparar-nos un esmorzar d’aquells que es recorden, servit en un saló
decorat amb elements de l’època victoriana i sota els acords d’un gramòfon on
ressonen les notes de Louis Armstrong. Entre plats de porcellana i coberts de
plata gaudim del primer àpat del dia i carreguem les piles per encarar la
següent etapa que ens durà a Worcester.
Els primers quilòmetres els fem
sota una fina pluja que aviat s’esvaeix. A les afores de la població trobem un
túnel d’escassos metres perforat a la roca a sobre del qual s'hi troben les
ruïnes d’un antic fortí de l’època de les guerres anglo-bòers (1899-1902) i del
que gairebé no queda res, el Sydney Fort.
Som al Cogmanskloof Pass, via d’accés
que comunica Montagu amb Ashton i que va ser dissenyada, com no,
per Thomas Bain entre 1873-1877 tot perforant les muntanyes Langeberg.
A l’altra banda del túnel, just
abans d’Ashton, finalitza la popular
R62 tot i que la presència de vinyes continua dominant el paisatge. Prenem la
R60 de camí a Worcester entremig
d’explotacions d’arbres fruiters: albercoquers, presseguers...Dinem
en un supermercat de Robertson
(insisteixo en que la secció de plats preparats dels supermercats sud-africans
representen una excel·lent opció per fer els àpats) i continuem per una carretera
cada cop més transitada.
I és precisament a pocs
quilòmetres de Worcester on patim el
principal ensurt del viatge: l’intent d’atracament per part de dues persones
quan pedalàvem just al davant d’una zona de barraques.
Els fets van anar de la següent
manera: mentre rodàvem per la R60, a uns 5 Km de Worcester, vam observar, a l’altra banda de la carretera,
l’assetjament de dos negres a un altre que estava esperant el bus. Just quan
pedalàvem a la seva alçada els agressors van deixar anar la seva víctima i es
van precipitar cap a nosaltres mentre acceleràvem desesperadament. La nostra
sort va ser que van haver de frenar de cop degut al trànsit de la carretera,
fet que ens va regalar uns segons preciosos per assolir una velocitat que
dissuadís els nostres perseguidors del seu objectiu.
Aquesta anècdota, malauradament,
va marcar la resta del viatge i més quan constatem que les instal·lacions que
hem reservat per passar la nit tenen portes de seguretat i estan envoltades de
filferros electrificats, el que contribueix a augmentar la nostra paranoia. A
partir d’aquest moment ens acompanyarà una sensació d’inseguretat que fins ara
no havíem sentit tot i les recomacions d’algunes persones, en especial,
d’alguns dels propietaris dels allotjaments on hem pernoctat, i que apunten a
evitar pedalar per carreteres a la vora d’assentaments on s’ubiquen els sectors
menys afavorits de la societat.
A partir d’ara la qüestió serà
intentar esbrinar les rutes més segures per tornar a Ciutat del Cap. Algú
suggereix recórrer a Google Maps estudiant les imatges aèries on s’hi puguin
identificar les àrees de xaboles més conflictives.
L’endemà abandonem Worcester per la R43 a la recerca del
port de Bain’s Kloof Pass (616m),
considerat com un dels més espectaculars de la província.
Aviat ens trobem envoltats d’extensions
infinites de vinyes, i és que en aquesta zona el raïm constitueix una de les
principals activitats econòmiques. Pedalem a la vora de finques que compaginen
l’explotació del raïm amb l’oferiment de paquets turístics que inclouen la
visita de les seves instal·lacions i el tast dels seus productes, anunciades
com a Winery.
A l’alçada de Breede River, uns 30 Km més enllà, trenquem a l’esquerra per la R301 per iniciar l’ascens del port. Com a curiositat, les primeres rampes exhibeixen rètols on s’anuncia la presència de lleopards. Pedalem tot remuntant un barranc amb el riu Breede sempre a la nostra esquerra. La carretera està acabada d’asfaltar i el trànsit pràcticament inexistent. A més, avui les temperatures tornen a enfilar-se, registrant-se 31ºC durant l’ascensió.
La pujada és força agradable, 6
Km amb uns pendents moderats del 4% de mitjana que ens permeten relaxar-nos i
gaudir de les impressionants formacions rocoses que emmarquen la carretera.
Aquest pas es va inaugurar al 1853 i va ser construït, com tants altres, amb mà
d’obra convicta. A dalt de tot una placa commemorativa recorda les persones que
van perdre la vida durant la seva construcció.
La vessant contrària ens ofereix
àmplies vistes durant un vertiginós descens que finalitza a Wellington, on ens recuperem de la calor
amb uns generosos batuts de xocolata.
Avui encetem la darrera etapa del
nostre viatge, la que ens ha de dur de tornada a Ciutat del Cap. Per tal
d’evitar ensurts i seguint les indicacions dels propietaris del nostre
allotjament, reformulem el recorregut tot mirant d’evitar zones conflictives.
Amb l’ajut del GPS creem un itinerari alternatiu a la nostra planificació
originària, afegint 15 Km a la ruta.

El paisatge ha canviat; avui
s’imposen àmplies extensions de conreu de cereals amb els característics molins
de vent que s’alternen amb explotacions de bestiar i granges de pollastres.
Malauradament no acabem de gaudir de la pedalada; evitem passar a la vora de
les poblacions més conflictives com Fisantekraal
i sobretot Kraaifontein.
A mitja etapa coincidim amb un
grup de ciclistes de carretera que, aprofitant el cap de setmana, es troben
recorrent la zona. Intentem enganxar-nos a la cua i aprofitar la seva protecció
però aviat perdem el contacte. El nostre grau de paranoia es veu incrementat
quan detecto 2 negres que pedalen uns centenars de metres al nostre darrera;
intento mantenir la distància i sobretot no dir res a la Montse però la meva
inquietud va en augment quan observo la seva presència una hora després.
Afortunadament assolim les afores de Durbanville
i ens refugiem dins d’un Mc Donalds.
Ens passem mitja hora amb uns refrescos i a la sortida ja no queda rastre dels
nostres presumptes perseguidors i que probablement no eren més que el fruit
de les nostres pors.
Ingressem a Ciutat del Cap per la
façana marítima per uns carrils-bici paral·lels a unes carreteres cada cop més
transitades. Al nostre davant es perfila la silueta de la Table Mountain, símbol de la ciutat que, tal i com succeïa amb els
antics navegants, ens serveix de referència per accedir a la població.

Per acomiadar-nos del país dediquem el darrer dia a explorar aquesta atalaia natural que és la Table Mountain i que no es pot obviar en un viatge a Ciutat del Cap. Nosaltres optem per pujar-hi en telefèric si bé existeix la possibilitat de fer-ho a peu.
Un cop a dalt, gaudim de les vistes més impressionants de tot el viatge i ens recreem amb un ecosistema realment espectacular on predomina el fynbos, tant característic d’aquestes latituds i que, enmig d’una boirina en certs moments gebradora, ens ofereix autèntics tresors en forma de flors delicades de vistosos colors o diferents tipus d’ocells entre els quals destacaria la presència del falcó pelegrí.
I, d’aquesta manera i amb un cert
regust agredolç, ens acomiadem de la província de Western Cape mentre comencem a planejar el nostre següent destí.
ETAPA |
INICI |
FINAL |
KM |
|
|
|
|
1 |
Cape Town |
Simon’s Town |
51+2 |
2 |
Simon’s Town |
Cape Point |
59+3 |
3 |
Cape Point |
Betty’s Bay |
100 |
4 |
Betty’s Bay |
Hermanus |
51 |
5 |
Hermanus |
Bredasdorp |
93 |
6 |
Bredasdorp |
Swellendam |
73 |
7 |
Swellendam |
Riversdale |
86 |
8 |
Riversdale |
Rooiberg Lodge |
78 |
9 |
Rooiberg Lodge |
Oudtshoorn |
93 |
10 |
Oudtshoorn |
Prince Albert |
112 |
11 |
Prince Albert |
Calitzdorp |
87 |
12 |
Calitzdorp |
Ladismith |
48+4 |
13 |
Ladismith |
Barrydale |
76 |
14 |
Barrydale |
Montagu |
62 |
15 |
Montagu |
Worcester |
74 |
16 |
Worcester |
Wellington |
62 |
17 |
Wellington |
Cape Town |
96 |
|
|
|
|
TOTAL |
|
|
1310 |
Viatge realitzat entre l’11 de
novembre i el 03 de desembre de 2024 per la Montse Giravent i el Francesc
Sabater
francescsabater@hotmail.com
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada