03 d’octubre 2022

PEDALANT PER FRANÇA III: DE NORMANDIA A LES RIBES DEL SENA







El nostre tren de rodalies s’atura a Rennes, capital de la Bretanya. Portem més de 24 hores creuant França tot enllaçant trens regionals i de mitja distància que admeten el transport de bicicletes i ja tenim ganes de recuperar les bicicletes i començar la pedalada.

Ens dirigim cap al nord, cap a la ciutat corsària de Saint-Malo en un dia rúfol que amenaça pluja. Aviat comencen a caure les primeres gotes mentre recorrem una ciclovia que segueix el canal d’Ille et Rance. Mirant de reüll el cel arribem a Évran on dinem un generós plat du jour que ens proporciona les forces necessàries per continuar fins a Dinan, un dels poblets francesos millor conservats.

Ens instal·lem al càmping i aprofitem el que queda del dia per passejar entremig de cases d’entramat de fusta a la recerca de la rue du Jerzual, que mena cap a la part baixa del poble on s’hi concentren les antigues mansions dels comerciants. El trànsit de mercaderies a l’època medieval remuntant el curs del Rance va generar una riquesa que veiem reflectida als carrers d’aquesta vila. Actualment, l’estuari de Dinan concentra embarcacions de lleure que naveguen fins a la desembocadura del riu i que transporten munions de turistes.

L’endemà continuem la pedalada franquejant el Rance a través del pont de Saint-Hubert. La ruta ens du al Mont Garrot, un mirador natural sobre la Bretanya on, segons la llegenda, resta enterrat el gegant Gargantua. Se suposa que des d’aquest punt havíem de gaudir de vistes espectaculars sobre la badia de Mont-Michel però un inoportú xàfec ens espatlla la postal. Seguidament arribem al poblet de Saint-Suliac, antiga vila vikinga que anualment rep la visita de milers de turistes atrets per les xarxes de pesca penjades a les façanes de les cases.

Una atmosfera irreal ens sorprèn a la nostra arribada a Saint-Malo. Inquietants vaixells pirates romanen ancorats a les portes de la ciutat mentre que al moll s’hi concentren barrils de rom, cofres del tresor i lloros exòtics. Creuem la muralla esquivant duels de bucaners fins arribar a la catedral, on reposen les restes del navegant Jacques Cartier, “descobridor” del Canadà allà cap al 1534 quan va desembarcar a les costes de Terranova.

Recorrem les muralles saltant entre bastions. A la nostra esquerra, la ciutat, majoritàriament reconstruïda després dels bombardejos del 1944. A la nostra dreta, petits illots fortament defensats, destacant  l’illot de Grand-Bé on descansen les despulles de l’escriptor François-René de Chateaubriand. Finalitzem el nostre recorregut caminant per la platja de camí al càmping. Abans d’enfilar el pujol on se situen les instal·lacions ensopeguem amb la Tour Solidor, magnífic exemple de torre medieval (segle XIV) dissenyada per controlar la ciutat.

Al voltant del càmping s’hi troben, estratègicament emplaçats, diversos búnquers de la segona guerra mundial apuntant Saint-Malo. Sorprèn les cicatrius de la metralla marcades sobre  la cara exterior d’aquestes estructures metàl·liques així com el memorial existent, amb la presència destacada de soldats de l’exèrcit nord-americà.

Abandonem Saint-Malo dirigint-nos cap a l’est. La ruta transita per un entorn rural, creuant un paisatge ondulat de camps de blat esquitxat amb granges. Ens desviem provisionalment per visitar la localitat costanera de Cancale, coneguda per les seves explotacions de cultiu d’ostres que venen per dotzenes a peu de carrer. En un exercici d’autocontrol aconseguim no tastar-ne cap per tal d’evitar possibles complicacions intestinals.

 Més endavant, a l’alçada de Saint-Benoit, tombem cap a l’interior a la recerca del Mont-Dol. A les afores de Dol-de-Bretagne ens desviem a l’esquerra i escalem  una petita rampa d’uns 200 metres...amb un desnivell brutal de prop del 20%. A dalt, una atalaia ens ofereix magnifiques vistes sobre la badia del Mont Saint-Michel, ja dins de Normandia.

Mont-Michel és un d’aquells indrets que no deixen indiferent. Quan vam ser-hi no es trobava íntegrament envoltat d’aigua tal i com s’observa a les imatges més conegudes però igualment la seva majestuositat és impactant.

Deixem les bicicletes al càmping i ens dirigim a peu fins a la passarel·la construïda al 2014 i que substitueix l’antiga carretera, permetent que les aigües del canal de la Mànega flueixin lliurement per sota. El trajecte fins a l’abadia benedictina, de poc més de 2 quilòmetres, també es pot realitzar en un dels busos gratuïts que periòdicament recorren aquest tram. Amb una afluència de turistes superior als 3 milions de visitants, aquest monestir és un dels espais més visitats de França.

La llegenda explica com l’any 708 el bisbe d’Avranches, Saint-Aubert, va ordenar la construcció de l’abadia després que se li aparegués l’arcàngel Sant Miquel. Amb el decurs dels segles, el Mont Saint-Michel ha esdevingut un dels principals llocs de peregrinació d’Europa i des del 1979 és reconegut com a patrimoni de la Humanitat per la UNESCO .

La visita ens ocupa ben bé mitja jornada però val molt la pena. Un cop dins del recinte al que s’hi accedeix a través d’un pont llevadís cal iniciar l’ascens a través de la Grand Rue, una via repleta de comerços, restaurants i algun que altre hotel.

El recorregut supera els 3 nivells o terrasses en que està dividit el recinte (el primer destinat als soldats i peregrins més humils, el segon als visitants de categoria i, finalment, el darrer, domini dels frares) i culmina en un claustre gòtic amb unes vistes impressionants. A dalt de tot, la figura daurada de l’arcàngel corona l’agulla, visible des d’una gran distància i símbol de l’abadia.

A contracor abandonem Mont Saint-Michel amb la seguretat que algun dia tornarem. Recorrem la badia per la ciclovia “Vélomaritime”, aturant-nos de tant en tant al davant d’unes tanques que regulen el pas dels ramats de xais. Ens trobem a la Basse Normandie, al departament de la Manche, que creuem en diagonal per dirigir-nos cap al nord. El terreny és força ondulat i la ruta creua explotacions ramaderes i camps de conreu de blat i de lli.

A Doucey fem un cafè mentre contemplem el castell de Montgomery, un noble normand que al 1559 va matar accidentalment el rei Henri II en un torneig. A conseqüència d’aquest incident va haver d’exiliar-se per escapar de la venjança de la reina Catherine de Médicis, si bé a la fi va ser executat.

Més endavant, superada la població de Mortain, ens desviem un parell de quilòmetres per accedir al punt més elevat del departament, el mirador de Chaulieu (368 metres), una complexa estructura de fusta des d’on contemplem espectaculars vistes de 360ºC.

L’endemà la jornada comença passada per aigua. Toca pedalar sota la pluja, equipats amb l’equip impermeable que si bé protegeix de l’aigua no evita la suor del cos, especialment durant les marcades pujades presents al llarg del recorregut, sovint amb desnivells superiors al 10%. La sort és que la majoria de la ruta la fem per carreteres locals asfaltades, en cas contrari haguéssim acabat arrebossats com croquetes.

A Bayeux ens espera una grata sorpresa: el tapís de la conquesta d’Anglaterra per part de Guillaume II. Es tracta d’una successió d’imatges brodades en 70 metres de tela al llarg de les quals se’ns narra amb detall els preparatius, embarcament de tropes (i cavalls) i conquesta del país veí l’any 1066 i que va culminar a la batalla de Hastings. És una obra que s’inclou als llibres de text anglesos per explicar la seva història, una crònica medieval única difícil d’oblidar.




A la sortida ens dirigim al casc antic, passejant pels seus carrers, visitant la impressionant catedral gòtica i aturant-nos al barri dels adobers on destaca una sínia que impulsa l’aigua per sota de les arcades de pedra, un veritable viatge al passat.

Aprofitant una millora en el temps recuperem les bicicletes i enfilem cap al nord a la recerca de les platges del desembarcament. Ens trobem a Arromanches-les-Bains, una bucòlica localitat de vacances envoltada de sorra fina, que el 06 de juny del 1944 va ser testimoni del desembarcament dels aliats. Escampats sobre la platja s’hi conserven restes de maquinària bèl·lica com les peces de les plataformes que van idear els anglesos per transportar l’armament a la costa.

Pedalem en sentit est observant multitud de banderes americanes, britàniques, franceses...repartides al llarg de tota la façana litoral; igualment sorprèn la quantitat de cementiris militars fruit dels cruents combats que s’hi van produir, i és que aquesta zona de Normandia ha esdevingut un parc temàtic dedicat als fets relacionat amb “el dia D”. Escenaris mítics com les platges de Gold, Juno o Sword atrauen anualment milers de turistes. Monuments commemoratius, restes d’armament, petits museus...sembla que tot giri al voltant d’aquest episodi de la segona guerra mundial.

Precisament a les afores d’Ouistreham trobem el famós pont Pegasus, que la matinada del 06 de juny va ser capturat en una operació llampec per les forces aèries britàniques i va resultar decisiu per evitar el contraatac alemany.




Deixem enrere aquest episodi bèl·lic i continuem el nostre viatge recorrent la badia del Sena. La ruta travessa poblacions costaneres senyorials com Cabourg, que a començaments del segle XX va esdevenir refugi de les classes benestants i que conserva una atmosfera glamurosa. Així, contemplem embadalits les façanes del Grand Hotel, l’exclusiu Casino....Acampem a Blonville-sur-Ville i al vespre passegem per la platja al costat de casetes de bany de vius colors que ens transporten a temps pretèrits.

L’endemà ens desviem transitòriament cap a l’interior a través de carreteres locals amb pronunciats pendents. Durant 6 quilòmetres seguim una via verda coberta de vegetació en lleu ascens fins a desembocar a Pont-l’Évêque, població amb un cert encant. Després d’un cafè i croissant en una boulangerie emprenem un ascens amb rampes del 17% deixant a la nostra esquerra Deauville, una de les poblacions destacades de la costa normanda i que lamentablement no podem visitar.









Cap al migdia arribem a Honfleur, localitat situada al delta del Sena. Un cop acampats recorrem la població, visitant el museu dedicat a Eugène Boudin. Entre les seves parets descobrim obres d’altres pintors impressionistes com Monet, Courbet....i és que la bellesa de Honfleur ha estat font d’inspiració de nombrosos artistes.



Aquesta localitat, juntament amb Bayeux, pot presumir de conservar el centre històric intacte al no haver patit els bombardejos del 1944. El recorregut pels seus carrers ens regala una immersió en el temps: les freqüents incursions de les expedicions vikingues riu amunt van propiciar que el rei Charles III acordés amb el cabdill nòrdic Rollo la seva conversió al cristianisme i l’establiment d’un campament (segle X) amb la finalitat d’evitar més saquejos. Curiositats de la història, Rollo va esdevenir el primer duc de Normandia. Amb el pas del temps Honfleur es va fortificar, esdevenint una important plaça militar enfront dels anglesos durant la Guerra dels 100 anys. La descoberta del Canadà i la intensificació del comerç amb les Antilles i la costa africana van representar per Honfleur un augment dels intercanvis comercials, afavorint el creixement econòmic.

Restem embadalits davant del Vieux Bassin (1681) o moll antic que, banyat per una llum màgica i envoltat de precioses cases de mil colors, recorda les millors imatges dels ports escandinaus. Passegem pels carrers medievals amb les seves casetes amb entramat de fusta, culminant la jornada tot observant la posta de sol en la desembocadura del riu Sena. Si alguna cosa m’emporto de Honfleur és la seva lluminositat, el seu cel canviant adoptant totes i cadascuna de les tonalitats de la paleta d’un pintor. I, de fet, també m’ha quedat un record en forma de callositat òssia a la part superior del peu dret fruit d’una relliscada amb la bicicleta a la sortida de la població...

Sortim de Honfleur seguint la ruta Vélomaritime que recorre el litoral nord francès des de Roscoff fins a Dunkerke tot creuant el pont de Normandie, infraestructura emblemàtica de la regió amb un disseny futurista molt impactant. Aquesta construcció compta amb un carril exterior exclusiu per a les bicicletes, si bé la resta de vehicles passen a gran velocitat pels carrils adjacents; a més, cal tenir en compte la possibilitat de fortes ratxes de vent, el que obliga a extremar les precaucions.






El pont creua el riu Sena i desemboca en una zona de polígons industrials que envolten la ciutat de Le Havre. Contemplem terminals de càrrega de contenidors (el port de Le Havre és el primer del país en trànsit de contenidors) que donen pas als primers barris de la ciutat. Pel camí ens perdem ja que el carril bici es veu interromput per obres en diversos punts.

Esmorzem a Le Havre i continuem el viatge pel passeig marítim de la població. Aquesta ciutat, totalment destruïda pels bombardejos aliats al setembre del 1944, va rebre el reconeixement de la UNESCO pel disseny i execució de les tasques de reconstrucció i actualment és un referent de l’arquitectura contemporània. 

La ruta abandona la ciutat i s’endinsa dins la Côte d’Albâtre, el tram de costa del Canal de la Mànega delimitat per les poblacions de Le Havre i Le Tréport. Pedalar per les carreteres locals és una experiència única, amb la blavor del mar a la nostra esquerra i els camps de cereals al davant. Travessem granges i creuem petits poblets mentre gaudim d’aquesta llum tan especial que il·lumina el paisatge. Ens apropem al Phare d’Antifer des d’on contemplem les primeres vistes sobre els penya-segats que tanta fama atorguen a aquesta costa i, quan finalment ens desviem per acampar a Étretat, restem embadalits davant de l’espectacularitat del més famós d’ells, Le Falaise d’Aval. Es tracta d’una paret rocosa d’uns 70 metres d’alçada de material calcari, de tonalitat blanquinosa i  dividit per múltiples llistons horitzontals fruit de l’erosió del mar. És aquesta mateixa erosió la que ha creat un enorme arc per efecte de les onades al llarg de milions d’anys i que constitueix un dels paisatges més fotografiats d’Europa; just al davant seu es troba una altra formació geològica, l’Aiguille, un altre capritx de la natura en forma de roca punxeguda parcialment immersa dins del mar.  

















Caminem per un sender que recorre la costa d’Étretat i permet gaudir d’una bona perspectiva sobre aquestes meravelles naturals; igualment, passegem per la platja de la població abans d’ascendir, per l’extrem oposat, al penya-segat que la delimita pel nord, Le Falaise d’Amont, amb una petita capella, l’església de Notre Dame de la Garde. Ens relaxem asseguts en un banc contemplant el que sens dubte és un dels paisatges més espectaculars del continent i que ha inspirat a artistes com Claude Monet. 

L’endemà continuem pedalant en sentit nord-est fins a Fécamp. Crec que tenim sort amb el vent que acostuma a escombrar aquestes costes i no ens limita la marxa. Seguim travessant camps de cereals, sobretot blat i mill, i gaudint d’un molt bon clima (cosa una mica excepcional, ja que aquí la pluja acostuma a fer acte de presència). 

Muntem la tenda en unes terrasses abocades sobre el mar on s’hi troba ubicat el càmping municipal. L’emplaçament és espectacular, amb unes vistes de postal.


















Dediquem la resta de la jornada a passejar pels carrers de Fécamp. Amagat al fons d’una vall boscosa i envoltat de penya-segats, Fécamp ens sorprèn pel seu ric passat pesquer, sent punt de partida de les embarcacions que es dirigien a indrets tan allunyats com Terranova a la recerca de caladors de bacallà. Igualment, l’oficina de turisme local destaca la visita del Palais Bénédictine, famós per la invenció del licor que du el mateix nom. 












I, finalment, acabem la jornada caminant pel GR-21 fins al Cap Fagnet, un impressionant penya-segat de 105 metres d’alçada des d’on gaudim d’immillorables vistes sobre la població i un important tram de costa. A més, contemplem búnquers de la segona guerra mundial ja que Hitler pensava que la invasió de Normandia es produiria en aquest indret.

Decidim retrocedir a Le Havre en tren, creuant novament el pont de Normandie. Un cop franquejat el Sena, tombem cap a l’interior resseguint la riba dreta del riu en direcció París. Durant les següents jornades ens endinsarem dins dels meandres del Sena seguint la ciclovia coneguda com La Seine à Vélo i que cobreix el trajecte entre Le Havre i París.

Ens trobem al Parc Naturel des Boucles de la Seine. Pedalem a la vora del riu tot creuant minúscules poblacions amb les seves típiques casetes normandes  de color blanc amb façanes travessades per llistons de fusta vermells i sostre de palla. El paisatge està envoltat de pomers, cirerers, camps de conreu...El dipòsit de sediments fluvials durant les crescudes del riu ha contribuït a enriquir el subsòl amb uns nutrients que afavoreixen els conreus de cereals i arbres fruiters.





Ens endinsem en boscos frondosos i superem pendents pronunciats que arriben al 17% per coronar miradors des d’on contemplem les giragonses del Sena al fons de les valls. Contemplem, de lluny, els penya-segats calcaris tan característics de la regió així com els reflexos de llum provinents del riu.

Acampem en un petit càmping als afores de Jumièges. L’endemà ens sorprèn un paisatge fantasmagòric envoltat de boira que crea una atmosfera irreal. Més que veure, intuïm la presència d’enormes barcasses que solquen silencioses les aigües del riu. La ruta ens mena al primer dels embarcadors des d’on les barcasses transporten regularment -i gratuïta- els vehicles i bicicletes a la riba oposada.

A l’altra banda divisem les monumentals torres de Jumièges. Envoltada per una aureola romàntica, les restes d’aquesta antiga abadia benedictina (segle VII) van ser considerades per Victor Hugo com “les ruïnes més belles de França”. Saquejada pel víkings en les seves ràtzies riu amunt i restaurada en nombroses ocasions, Jumièges va esdevenir un dels principals centres espirituals de l’Edat Mitjana i un dels millors exemples d’arquitectura romànica normanda. Amb el decurs dels temps, l’abadia va entrar en un lent però irreversible declivi que va tocar fons amb la Revolució francesa, moment en que, aprofitant el corrent d’anticlericalisme dominant, els habitants de la regió s’emportaren les pedres de l’abadia per construir les seves vivendes. Font d’inspiració pels artistes romàntics, Jumièges és actualment un dels monuments més visitats de Normandia.









Reprenem la pedalada cap a Le Mesnil-sous-Jumièges, on dinem un menú amb especialitats locals: terrina de canard, filet mignon en salsa de sidra i pastís d’albercoc, fabulós! Seguidament pugem a una altra de les barcasses que superen els revolts del Sena i continuem la ruta pels bucles del riu fins a La Bouille, on la Montse punxa la roda del darrera.

Creuem per tercer cop el Sena i encetem el darrer tram de la jornada pedalant a la vora del riu. Mentre avancem cap a Rouen observem la presència de vaixells plens de carbó a la vora de terminals de càrrega. A les ribes del riu un rètol evoca el trajecte que van seguir les restes de Napoleó provinents de la seva presó de Santa Helena al 1840 de camí a la seva ubicació definitiva, les Invalides de París. Les cròniques apunten la presència massiva de milers de ciutadans a la vora del Sena per retre el darrer homenatge al seu emperador.










Enmig del corrent, un simpàtic coipú (una espècie invasora que se sembla força a la llúdriga) saluda la nostra entrada a la ciutat.












El primer que ens sorprèn de Rouen, capital de Normandia, són les elevades agulles de les esglésies gòtiques, elevant-se per sobre d’antigues construccions medievals. Com succeeix en altres localitats normandes, la ciutat va patir greus desperfectes sota els bombardejos dels aliats a la segona guerra mundial i durant 3 dies fatídics va perdre part del seu casc antic.

El nostre recorregut ens mena a la Place du Vieux-Marché o de Joana d’Arc, un dels símbols de la França més puritana, catòlica i nacionalista. Al centre, una església de gust qüestionable s’alça en l’indret on van cremar  la santa patrona. El seu disseny no deixa indiferent, amb una teulada de pissarra que pel que sembla imita la base d’un vaixell víking invertida...


Passegem per davant del Palais de Justice, l’edifici d’estil gòtic civil més gran del país i antiga seu del parlament normand i que no podem visitar (actualment el palau alberga les dependències de l’administració judicial), havent-nos de conformar amb la contemplació de la seva façana exterior amb els seus pinacles gòtics i els seus vitralls renaixentistes. En una cantonada s’hi conserven els desperfectes causats pels projectils durant la guerra i que no s’han reparat amb l’objectiu de recordar les conseqüències del conflicte.

Entre la catedral i la plaça de Joana d’Arc s’hi troba la Rue du Gros-Horloge, un dels carrers més famosos conegut pel monumental rellotge astronòmic del segle XIV que corona un passatge renaixentista.










I, després de visitar la catedral i retre homenatge a la tomba de Ricard Cor de Lleó, ens dirigim al Musée des Beaux-Arts on descobrim una rica col·lecció de pintura i on destaquen quadres com el Demócrito de Velázquez i evidentment obres mestres de pintors impressionistes com Claude Monet.

Reprenem la pedalada a través d’una autovia que travessa boscos a la vora del Sena tot endinsant-nos en la regió de Les Andelys. La carretera serpenteja paral·lela al riu entremig de formacions rocoses de tonalitats blanquinoses i groguenques fruit de l’erosió de les parets calcàries típiques de la zona.

Creuem diversos ponts i transitem al davant de l’abadia de Bonport, dinant un cous-cous a Pont d’Arche al davant d’una interessant església gòtica.

 Més endavant pedalem al costat de platges naturals creades per l’acció del riu i que a l’estiu són freqüentades per banyistes. Finalment, acampem a la població de Les Andelys, just als peus de l’icònic Château de Gaillard.


Al segle XII, Ricard Cor de Lleó, rei d’Anglaterra i duc de Normandia, va erigir aquesta fortalesa amb l’objectiu de defensar Rouen de la corona francesa (París s’hi troba a tan sols un centenar de quilòmetres riu amunt). El seu emplaçament, just a sobre d’un dels meandres del Sena, permetia el control del riu i garantia la independència del ducat fins a la seva caiguda –i annexió a França- al 1204. Actualment queda ben poc de l’antiga fortificació però la seva ubicació ben val la visita.










Abandonem Normandia tot ingressant dins la regió d’Île de France. Continuem seguint el traçat del Sena, descobrint boniques poblacions com Vernon o Giverny (aquesta darrera ocupada per multitud d’autocars atrets per la visita de la mansió on va viure els seus darrers anys Claude Monet). A les afores de La Roche-Guyon ens aturem per fotografiar una curiosa església troglodita excavada en la paret calcària; d’aquesta manera, sempre fidels al traçat del riu, arribem a Mantes-la-Jolie on contemplem la seva espectacular col·legiata.  


Malauradament, el càmping que teníem previst per aquesta nit no es troba en funcionament (o, per ser més exactes, sembla que està reservat a l’acampada de gent sense recursos). Decidim carregar menjar i sobretot aigua en un Lidl i, fent el cor fort, pedalar de manera incerta a la recerca d’un altre càmping.

Aquest darrer tram se’ns fa etern, ens perdem un parell de cops i en una ocasió uns gitanos ens conviden a recular, amenaçant que no es fan responsables dels gossos que, asseguren, trobarem més endavant...Finalment, després d’haver recorregut un total de 126 Km i amb les darreres llums del dia, ingressem en un nou càmping a les afores de Vernouillet. Hem arribat a les 21h i ens fa l’efecte que l’endemà no ens podrem aixecar...














 La nostra intenció és continuar cap a Versailles i seguidament a Chartres, culminant d’aquesta manera el nostre recorregut. Cal abandonar el traçat que hem seguit els darrers dies (La Seine à vélo) i que mena directament a París i improvisar un itinerari a través de carreteres secundàries i ciclovies fins enllaçar amb un segon recorregut cicloturista, la Véloscénie. D’aquesta manera, a l’alçada de Saint-Germain-en-Laye deixem definitivament el curs del Sena i ens desviem cap a Versailles.

Saint-Germain-en-Laye és una d’aquelles poblacions que ens hagués agradat visitar i no limitar la nostra estada a l’entrepà que vam fer a les portes de l’impressionant castell. Situada a l’oest de París, aquesta vila va ser residència reial fins al 1682, moment en que Louis XIV va traslladar la cort a la veïna Versailles.

La idea original era aturar-nos per visitar el palau de Versailles, però resulta que els dilluns aquesta antiga residència dels monarques  gals roman tancada, per la qual cosa decidim continuar endavant cap a Chartres i demorar la visita un parell de dies. Pedalem a través de boscos preciosos per un entorn rural força relaxant fins arribar a Rambouillet, on acampem. Aprofitem per visitar el castell, catalogat com a monument històric que al llarg dels segles ha acollit nombrosos reis, presidents de la república, al mateix Napoleó...impressionant per dintre i per fora, amb uns jardins espectaculars que contenen joies neoclàssiques ricament decorades com la famosa lleteria, erigida per mitigar l’avorriment de Marie-Antoniette, o la Chaumière aux Coquillages, exemple d’arquitectura modernista amb les seves parets i sostre íntegrament folrats amb petxines i altres motius marítims.




La darrera etapa amb bicicleta ens duu a Chartres recorrent la vall del riu Eure. Pel camí contemplem residències d’antics membres de la reialesa com el château de Maintenon, cedit per Louis XIV a la seva amant Françoise d’Aubigné. Pedalem per frondosos boscos mentre intuïm la presència de cérvols i travessem aldees rurals fins albirar els primers carrers de Chartres, amb les agulles de la seva catedral destacant sobre el cel.

Ens allotgem en un alberg municipal i recorrem a peu el casc antic, restant embadalits per la bellesa de la catedral. Amb una decoració exterior repleta d’imatges representant l’imaginari medieval, se’m fa impossible copsar tots i cadascun dels detalls esculpits a la façana. Però és que l’interior és, fins i tot, encara més impressionant.












No recordo un temple amb la qualitat dels vitralls com els de la catedral de Chatres. Amb un predomini de tonalitats blavoses, resto embadalit contemplant els mil-i-un elements incrustats de forma minuciosa als finestrals. Imatges de sants, històries de patriarques de l’antic testament i gestes reials s’alternen al llarg de múltiples finestres ricament guarnides.

Curiosament varen ser els gremis qui, al llarg del segle XIII, van donar a l’església els diferents vitralls. D’igual manera, els reis, clergues i nobles van contribuir amb generosos donatius a la seva preservació, assegurant-se d’aquesta manera la seva presència als murs de la catedral.

I, ara sí, prenem un tren per desfer el trajecte fins a Versailles on ens espera el cèlebre palau amb els seus jardins. D’estil barroc, aquesta construcció va ser erigida per Louis XIV sobre la base d’un antic pavelló de caça i seguidament hi va traslladar la cort. Tot el conjunt evoca el poder absolut del “Rei Sol”, el més poderós d’Europa. Tots i cadascun dels seus elements parlen de la magnificència del monarca, fins al punt que el seu disseny té en compte la trajectòria de l’astre solar, estretament lligat a la figura reial.









La visita evidentment val la pena, però he de confessar  que no esperava que fos tan massificada. Vam recórrer les sales del palau acompanyats per una munió de turistes que es reflectien a la famosa Galeria dels Miralls, ocupaven tots els passadissos, obstruïen el pas a les estances reials...

Per desengreixar la visita i descansar dels reflexos daurats que ens persegueixen, deixem enrere el palau i pedalem pels jardins sota una intensa onada de calor (+35ºC). Les dimensions són enormes, sort que hem vingut amb les bicicletes. Ens dirigim a Le Petit Trianon on descobrim una aldea construïda per entretenir Marie-Antoniette, amb el seu hort, molí, jardins, etc...




Finalment ingressem a Paris amb tren, guanyant temps per visitar la capital francesa. Casualment som a 14 de juliol, festa nacional, i des de les escales de la basílica del Sacré-Coeur, a Montmartre, contemplem la desfilada d’avions tot dibuixant al cel els colors de la bandera francesa.










El viatge, però, encara amaga un darrer element: la tornada a casa. El retorn es va iniciar a l’estació de Paris-Austerlittz i al llarg d’una llarga jornada vam enllaçar diferents trens fins arribar a Cerbère.

La nostra sorpresa, però, va ser constatar la suspensió del darrer enllaç que havia de creuar el túnel, fet que ens deixava tirats en terres franceses. I va ser en aquell moment quan vam posar a prova les nostres cames al recuperar les bicicletes i iniciar una cronoescalada que comença al port de Cerbère i culmina al coll dels Belitres (165m d’alçada), a la mateixa línia fronterera. A partir d’aquest punt, amb la costa catalana i el cap de Creus al davant, vam emprendre un vertiginós descens fins arribar a l’estació de Portbou just 20 minuts abans que sortís el nostre tren que ens duria a Barcelona.








Ah, per cert...la causa de la suspensió de l’enllaç ferroviari? La dilatació de les vies del tren per les altes temperatures en aquesta onada de calor de l’estiu del 2022.

 

ETAPA

INICI

FINAL

KM

 

 

 

 

1

Rennes

Dinan

84+4

2

Dinan

Saint-Malo

46

3

Saint-Malo

Mont Saint-Michel

83+12

4

Mont Saint-Michel

Vire

106+3

5

Vire

Bayeux

94+6

6

Bayeux

Blonville-sur-Mer

94+3

7

Blonville-sur-Mer

Honfleur

55

8

Honfleur

Étretat

70+3

9

Étretat

Fécamp

26

10

Fécamp

Mailleraye-sur-Seine

80+2

11

Mailleraye-sur-Seine

Rouen

74+1

12

Rouen

Les Andalys

83+2

13

Les Andalys

Vernouillet

126

14

Vernouillet

Versailles

65+4

15

Versailles

Rambouillet

51

16

Rambouillet

Chartres

63+1

 

 

 

 

TOTAL

1241 Km

 

Viatge realitzat entre el 24 de juny i el 14 de juliol de 2022 per la Montse Giravent i el Francesc Sabater

 francescsabater@hotmail.com